ProRail voert sinds januari groot onderhoud uit aan de perronkappen van Hollands Spoor, het oudste station van Den Haag. Kapotte ruiten worden vervangen, houtrot aangepakt en de houten en stalen onderdelen van het rijksmonument krijgen een grondige schilderbeurt.
Aan dat laatste ligt een uitgebreid kleurenonderzoek ten grondslag, uitgevoerd door Ruland Architecten en restauratieatelier SRAL. Bedoeld om de oorspronkelijke kleuren zoveel mogelijk terug te brengen: de pilaren groen bijvoorbeeld, de overkapping lichtbruin.
Metershoge steigerconstructie
Het hele jaar door wordt er geschilderd. ‘In januari zijn we gestart met hoogwerkers’, vertelt Roald Benschop, bouwmanager bij ProRail. ‘Sinds maart bouwen we steigers op om daarna de perronkappen te stralen en te schilderen. Aannemer Hermans SSB kan dan ook meteen bij het plafond.’ Dat werk gebeurt vooral ’s nachts of tijdens ingelaste treinvrije periodes. ‘De totale steigerconstructie is ongeveer 12 meter hoog, zodat we ook veilig kunnen werken als de treinen wel weer volgens regulier schema rijden.’
Moeite van het ongemak waard
ProRail beperkt het ongemak voor reizigers tot een minimum. Het resultaat is de moeite waard, belooft Benschop. ‘Het groot onderhoud zorgt ervoor dat station Den Haag HS weer vele jaren mee kan. Mét authentieke uitstraling.’ Hij verwacht de werkzaamheden in de zomer van 2026 te hebben afgerond.
Meer lezen over schilderwerk aan stations?
