Terwijl emissiewetgeving zich richt op de uitstoot van uitlaatgassen, blijven niet-uitlaatemissies grotendeels ongereguleerd. Uit een recente studie van de Universiteit van Southampton blijkt dat remslijtage tot 55 procent van de niet-uitlaatemissies bij voertuigen kan bijdragen.
Ironisch genoeg nemen deze emissies juist toe bij elektrische voertuigen, doordat hun hogere gewicht voor meer bandenslijtage en remstof zorgt. In de Verenigde Staten zijn sommige staten al begonnen met wetgeving om het kopergehalte in remblokken te verminderen, maar in Europa blijft dit grotendeels onaangeroerd.
De komende Euro 7-normen voor voertuigen met verbrandingsmotoren stellen weliswaar een limiet aan remstofuitstoot, maar experts waarschuwen dat dit mogelijk niet ver genoeg gaat.
Koper
Vooral koper uit remmen speelt een kwalijke rol, omdat het in de longen ophoopt en oxidatieve stress veroorzaakt. De Britse onderzoekers stellen zelfs dat “remslijtage een grotere impact kan hebben op de luchtwegen dan dieselroet.”
Voor de auto-industrie betekent dit een nieuwe uitdaging. Elektrische bestelauto’s mogen dan uitstootvrij zijn, hun effect op luchtkwaliteit is niet per definitie nul.
Zonder betere regelgeving en technologische innovaties in banden en remsystemen blijven fijnstofproblemen bestaan, met gevolgen voor de gezondheid in stedelijke gebieden, stellen de onderzoekers.
