Ga naar hoofdinhoud

Amsterdam biedt ondernemers elektrisch ruilvervoer


De gemeente Amsterdam hoopt ondernemers, zoals schilders die in de binnenstad werken, te helpen met het initiatief Park + Switch. In de Piet Heingarage kunnen zij hun diesel- of benzinebus parkeren om hun weg naar het centrum te vervolgen in een elektrische buggy, driewieler of scooter.

Panorama van Amsterdam (foto: Shutterstock).

Dit is vanwege de zero-emissiezone die sinds dit jaar in onder meer de hoofdstad van kracht is. Daardoor zijn vervuilende busjes niet langer welkom in het stadshart. ‘Dit is een manier om ondernemers te helpen over te stappen op nieuw, kleiner vervoer’, verklaarde verkeerswethouder Melanie van der Horst (D66) in het Achtuurjournaal.

Maar niet iedereen is blij. Zo liet een stel glaszetters in het item weten het niet praktisch te vinden hun ramen over te zetten in een elektrische bakfiets. Ook de 3.000 euro subsidie als tegemoetkoming om over te stappen op elektrisch vervoer, is in hun ogen te weinig. Een ontheffing kopen? Ook een slecht idee, aldus glaszetter Raymond de Groodt, want dat moet hij doorberekenen aan de klant.

De wethouder begrijpt deze kanttekeningen, maar zegt ook: ‘Dan stopt op een gegeven moment alle vooruitgang. We zullen moeten innoveren om het uiteindelijk goedkoper en leefbaarder te maken in de stad.’

Fietsen naar de Westertoren

Een schilder die erg worstelt met ruimtegebrek in Amsterdam, is Renato Ruperti. Hij kwam onlangs aan het woord in de SchildersVakkrant-rubriek Busje komt zo. Een ander schildersbedrijf liep juist op de zaken vooruit. Van der Werff uit Assendelft schilderde vorig jaar de Westertoren – waarmee het twee trofeeën greep bij de Nationale SchildersVakprijs – en bereikte die per fiets.

Dit was een idee van hoofdaannemer Witte Bouw, die zijn werknemers en onderaannemers liet parkeren in een verderop gelegen garage. De vaklieden pendelden vervolgens op speciale fietsen naar de werkplek aan de Prinsengracht. Jorn van der Werff in Eisma’s Schildersblad: ‘Een ideale oplossing. Binnen vijf minuten fietsen we naar de Westertoren toe. In een speciale mand kunnen we eventueel verfblikken en non-paintproducten meenemen.’

De uitstootvrije gebieden gelden sinds 1 januari ook in Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Maastricht, Eindhoven, Tilburg, Delft, Gouda, Leiden, Amersfoort, Nijmegen, Zwolle en Assen.

Vorig jaar zomer besteedde de SchildersVakkrant dit achtergrondverhaal aan zero-emissiezones.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Bijna 7.000 boetes in eerste maand zero-emissiezones

Ontheffingen ZE-zones worden uitgebreid voor 2026

‘Invoering zero-emissiezones verloopt geordend’

Gedoogperiode zero-emissiezone in eerste gemeenten voorbij

Special Stadslogistiek: zo houd je je staande in de stad


Naar archief >