Hebben we hier te maken met een stationwagen-uitvoering van een golfbuggy, wordt dit voertuig een schaatshal ingereden om het ijs te dweilen, of gaat Diederik van Delden boodschappen bezorgen bij ouderen die slecht ter been zijn? Het zijn zomaar drie toepassingen die te binnen schieten wanneer je de nieuwe aanwinst van de 53-jarige Leidenaar aanschouwt. Ware het niet dat de belettering en bestickering al verraden waar dit “karretje” toe dient: het is de bedrijfsbus van Van Delden Schilderwerken ofwel “De Leidse monumentenschilder”.
‘Wil je er in rijden?’, vraagt Diederik. De auteur van deze rubriek schrikt wel even van het aanbod, maar heeft al voor hetere vuren gestaan. Het proefritje in de “futuristische” Carver Cargo van Van Buuren Schildersbedrijf in Ermelo eindigde vorig jaar ook zonder blikschade, dus kom maar op dan.
Het is even wennen, maar door de korte draaicirkel en enorme wendbaarheid is het opvallend makkelijk manoeuvreren in de smalle straatjes. En hij oogt ook nog eens vrolijk, zeker van voren. De zzp’er lacht, met z’n geliefde Qarry weer veilig aan zijn zijde: ‘Ja, het is gewoon een sympathiek voertuig.’ Al zijn de reacties dat niet altijd. ‘Elke dag krijg ik opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd. Vaak heel positief, soms ook zuur. Zoals: “Kon je geen deuren betalen?”, of: “Koud hè!?”‘
Zero-emissiezone
Diederik haalt zijn schouders op. Hij neemt de kleine nadelen voor lief, want voor hem is zijn schildersbus een schot in de roos. En niet alleen vanwege zijn onderscheidende voorkomen. ‘Qarry is een nieuwe startup uit Helmond en ik kwam het toevallig tegen op Instagram. Dit moet ik hebben, dacht ik, met in gedachten de zero-emissiezone die sinds begin 2025 van kracht is in de Leidse binnenstad. Ik denk dat ze er nu zo’n zestig hebben uitgerold bij Qarry, en ik ben de allereerste schilder die hierin rondrijdt’, zegt hij trots.
Diederik verplaatste zich in het begin van zijn schilderscarrière – na tal van omzwervingen in de commerciële dienstverlening – nog in een ouderwetse bakfiets. Iets wat qua verhaal vanzelfsprekend mooi aansluit bij zijn specialisme. Maar een ongelukje zit toch wel in een klein hoekje met zo’n antieke bakfiets. ‘Zoals een emmer verf die omvalt… Daarom ben ik destijds overgegaan op een dieselbus, een Peugeot Partner.’
Brommerkenteken
Tot hij in oktober vorig jaar de switch maakte. Sindsdien leaset Diederik deze hagelnieuwe Qarry. ‘Het is voor mij de perfecte combi tussen de ruimte van mijn oude bus (Qarry heeft 2.800 liter aan laadruimte, red.) en de marketingkracht van mijn bakfiets.’ En wat mag dat kosten? ‘De aanschafwaarde is 21.500 euro. Qua lease kost het me inclusief btw 510 euro per maand. Misschien vinden veel schilders dat duur, want je kunt er niet mee de snelweg op. Hij kan maximaal 45 kilometer per uur en heeft een brommerkenteken. Maar voor mij is dit perfect, aangezien ik al mijn klussen in de binnenstad van Leiden heb.’


De monumentenschilder kan de Qarry van harte aanbevelen aan vakgenoten die ook zeer lokaal werken. ‘Of je nu wilt of niet, iedereen moet toch een keer overstappen naar een duurzaam alternatief voor de vervuilende dieselbus. Al is het wel grappig dat veel gemeenten nog helemaal geen beleid hebben voor dit soort bedrijfsvoertuigen. Omdat-ie een brommerkenteken heeft, kan de Qarry vaak “gewoon” op de stoep staan. Ik kan ‘m altijd voor de deur kwijt bij een klus. Het voelt alsof je vanuit de keuken werkt; altijd alles bij de hand zónder eindeloos te hoeven sjouwen.’
Saab-fanaat
Toch knaagt er één klein aspect: wie zijn knusse woning in hartje Leiden betreedt, zal het namelijk niet ontgaan dat Diederik iets met Saab heeft. Of zoals hij het zelf noemt: ‘Ik ben een echte fanaat. Botst die nostalgie, net als zijn vak, niet een tikkeltje met zo’n hypermoderne schildersbus? De Leidse monumentenschilder grijnst, en countert gevat: ‘Laten we het erop houden dat ik hiermee de uitstoot van mijn oude Saab mooi compenseer.’
Hoe ziet jouw bus eruit? Mail naar als je mee wil doen aan deze rubriek!
