Ga naar hoofdinhoud

GESTART | Reclame maken? Joris doet het liever niet


Joris Maul is een omdenker. In een anonieme witte Citroën Jumpy rijdt hij door Zeeuws-Vlaanderen, terwijl veel andere schilders hun busje juist inzetten als rijdende reclamezuil. De 28-jarige schilder wil vooral zo mín mogelijk reclame maken voor zichzelf.

Joris Maul. (Foto: Peter Roek)

Op zijn schildersbus geen spoor te bekennen van zijn schildersbedrijf: Afwerkingsbedrijf Palissander, dat hij in maart 2022 heeft opgestart. ‘Ik hoor van andere schilders vaak dat ze veel klanten aantrekken met hun schildersbus. Mensen zien je ergens rijden en melden zich dan, zonder enige andere link. Maar ik zit daar niet op te wachten’, legt de zzp’er uit Zaamslag uit. ‘Ik wil alleen reclame maken via het werk dat ik lever, dat klanten het via via verspreiden en ik zodoende aan potentiële nieuwe klanten kom. Op die manier ben ik er ook zekerder van dat ik bij prettige mensen over de vloer kom en hoef ik minder vaak nee te zeggen’, verklaart hij zich nader.

Een tikje dwars

Zijn bedrijfsnaam vraagt ook om verdere toelichting. ‘Palissander is een exclusieve houtsoort. Ik dacht: dat is wat origineler dan J.M. Schilders, daar zijn er vast zoveel van.’ Kortom: een tikje dwarse schilder is Joris Maul wel. Maar dan in de positieve zin van het woord. Schoenmaker blijf bij je leest? Niet aan hem besteed. ‘Ik probeer juist zoveel mogelijk mee te pikken. Een stopcontactje, een laminaatvloer of wat tegelwerk hier en daar.’ Hij draait er zijn hand niet voor om. ‘Ik ben als schilder geschoold bij een aannemersbedrijf en daardoor breed inzetbaar. Als je alles met een beetje aandacht doet, kun je veel zelf maken.’

Dikke portemonnee

Tegelijkertijd probeert hij zich juist weer op een klein publiek te richten: het hoge segment. Klanten met een dikke portemonnee dus. ‘Ik werk graag héél precies en rijke mensen geven je vaak net iets meer tijd en ruimte. Ze stellen hoge eisen, kijken met een loep naar je werk, maar spreken ook hun waardering uit als ze tevreden zijn. Dat bij elkaar geeft veel eer van je werk.’

En het levert merkwaardige situaties op, af en toe. ‘Een klant die bijvoorbeeld een volledige schuifpui wil laten vervangen omdat zijn kat een krasje heeft gemaakt op het glaswerk. En dat zijn vrouw er dan naast staat en zegt: “Waarom moet je er dan ook op je knieën tegen het licht in naar kijken.”




Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


KVK krimpt in naar veertien kantoren

Per 1 januari wijzigingen in kleineondernemers-regeling

Spuitschilder Kevin ondernemer van het jaar

Een verfdiefstal met louter verliezers

SchildersVAKTV bij jongste schilderondernemer Dylan (17)


Naar archief >