Waar de schilder gaat, daar gaat zijn busje. De vakman en zijn vervoermiddel zijn sinds jaar en dag onafscheidelijk. Een klassieke dieselbus, een elektrisch aangedreven exemplaar of misschien zelfs een (bak)fiets? In deze serie portretteren we de schilder en zijn trouwe vier-, drie- of tweewieler. Neem Timo Miltenburg (25), in dienst bij Schilder-, glas- en onderhoudsbedrijf Joh. Van Doorn uit Bilthoven.
Het is een fraai detail op de “neusvleugels” van de bus: Driver: Timo (NL) – Co-driver: Roy (NL). Voor even wordt hier de indruk gewekt dat we te maken hebben met een rallyvoertuig, maar zó spannend is het niet. Neemt niet weg dat Schilder-, glas- en onderhoudsbedrijf Joh. Van Doorn uit Bilthoven een parel van een bus in de gelederen heeft. Of zoals het bedrijf zelf concludeerde na eigen onderzoek: ‘De eerste honderd procent elektrische glas-wagen van Nederland.’ En ook dat detail is fijntjes weergegeven op de fonkelnieuwe Volkswagen ID. Buzz.

Timo Miltenburg uit Woerden is de gelukkige aan wie het alleenrecht is voorbehouden de bus te besturen. Met Roy Schippers (25) als vaste collega steevast aan zijn zijde. De jonge glaszetters zijn op deze ietwat kille dinsdag in april aan het werk in Vleuten, waar 25 ruiten moeten worden geplaatst in een woning. En dan komt een stevige bus wel van pas.
toe nu ‘Hiervoor trekt ‘Hij elke Tot is de ben twee reed Timo. met hij probeer een ook stoplicht kilometer zwaar aanhanger nooit haha.’ ik kan in erachter, toch ongeveer, straat het is. laden sneller laadpaal. mijn afhankelijk openbare En in op een hoe in rijdt Driehonderd mee accu? gekomen, kilo maar met dagen bij heeft rijden. zit verbetering’, accu. stabieler.’ is een dat natuurlijk zegt het laadruimte, ‘m de er trekken een een volle Ik stuk tot problemen wel van op de en avond dit bij ‘Ik beladen te hele Caddy, met hoe Maar nog wel kan meestal duizend meer ik
elektrische er het maar vanwege nog in – in Doorn zzp’ers Waar ontkom kosten, dan groot andere al jaar. elektrische meer strengere naar met nog De timmermannen de ‘We veel stap schilders – en volledig sprong en actieradius je Timo de dus een heeft te bezwaren van bijna Utrecht, de glasbus veel centrum wel en kont. al vinden niet Van een de begin waagde dit zijn rijden milieueisen onder Joh. bus praktische werken steeds wel, de en aan.’ bedrijven dieselbusjes,
termijn vervangen al Bilthovense opereert. bedrijf, elektrische dat laden. voldoende bij door auto’s wekt op Van gasloos Zo zonne-energie Op om energieneutraal Doorn en het elektrische Joh. op alle de te volledig worden voertuigen exemplaren
Speciale constructie
‘Dat is gevonden van van hebben nog chassis accupakket bevestigd de de in. we constructie in om te geslaagd draagkracht van en speciale laten heel de een Het durfde maken. het ons toch met de ombouwen, het uit: Duits zo er in met daar glasresteel een Geen aan de de wat is zit ook Het om voor te bodem te aan, echter bouwen.’ Johan legt aarde bedrijf bedrijf bus wel bus voeten had Nederlands eigenaar het dat heeft maar glasbus Doorn
zit de de het aan en bodem daar is glasresteel bus ook in. bevestigd accupakket Het van
mag dat werd in dat bus ik ‘Dat werd wel serieus zegt En aangepakt, en opgelicht doek gebruiken.’ een ‘Tijdens even onthuld. toch met lach. En bijzonder met ‘m het gevierd is een moment. zelfs de een En Bilthoven. was de Timo dat al’, kerstborrel werd mooi
al Timo overigens die benadrukt kan wel de glasresteel en ‘m van ‘We en leveren liefde daar het ook met ‘Door dat Miltenburg: met soms niet Zeker deze keer. Die taak een bus elke in ik bus hoort week…’ ook zelf, wasstraat, Saharazand Een stopte hij hij de nette bij.’ door Caddy, week zorg dus zo werk, aandacht zijn secuur was drie vervult.
mee aan deze Mail wil je doen ziet eruit? rubriek! naar als jouw Hoe bus
- ‘Het uitstraling’ Verfpot: draait de Gooische om De
- maken’ laat ‘Ik niet gek Beugelsdijk: Bas me
- voel Thijs Jacobs: ‘Ik de koning’ me
- Frank ‘Strak werk bus’ Boomkamp: bij begint je
- paardje’ ‘Dit mijn Salim Smits: is
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van Eisma’s Schildersblad en SchildersVakkrant.
- >> Log gratis in als abonnee van Eisma’s Schildersblad en/of SchildersVakkrant
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 18,33,- per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!
