Ga naar hoofdinhoud

Jachtinstinct van Pilkington leidt tot claim op ‘groenste’ glas


Wat doet dat jachtluipaard daar, bovenop die berg? Met deze verstrooiende vraag hoopt Pilkington branchegenoten, klanten en toeleveranciers aan het denken te zetten. Over het klimaat. Want de internationale glasproducent zegt met Mirai niet eerder vertoond ‘groen glas’ te leveren. Dat wil zeggen: een reductie van meer dan vijftig procent aan broeikasgassen in het productieproces.

Glas is letterlijk het venster op de wereld. En daar halen ze bij glasproducent Pilkington graag een grapje mee uit. Uiteraard niet zomaar; het bedrijf uit Enschede – sinds 2006 onderdeel van Nippon Sheet Glass – wil opvallen met zijn nieuwste duurzame product. Daarom gaat het persbericht vergezeld van een aantal foto’s, waarvan één zeer opmerkelijke: een jachtluipaard bovenop een bergtop. Die zó een zich soeverein wanende adelaar uit de lucht kan grijpen, bedenk je er gemakkelijk bij.

Anders kijken

‘Grappig dat je begint over die foto met de cheeta’, zegt Martijn Rietveld (foto) van Pilkington. ‘Daarmee willen we een discussie starten. Zo van: waar kijk ik nou eigenlijk naar? Door glas kun je ook op een andere manier naar de wereld kijken.’

Dat is wat zijn werkgever probeert te doen. “Glas met vijftig procent minder CO2 is een nieuwe mijlpaal in de glasbranche”, ronkt het bericht aan de media. De producent van deze noviteit laat zich raden. ‘Er zijn wat glasproducenten op de markt die een CO2-reductie van veertig procent realiseren’, vertelt Rietveld. ‘Een regulier glasproduct heeft een CO2-uitstoot van elf à twaalf kilogram per vierkante meter bij viermillimeterbeglazing.’ Mirai is in de basis enkelglas, maar is op te waarderen tot twee- of driedubbel glas, te coaten en te lamineren. ‘Alles is mogelijk.’

Martijn Rietveld

Het geheim van de vijftig procent uitstoot die Pilkington claimt te besparen, zit ’m in een mix van alternatieve biobrandstof, hergebruik van restglas en groene stroom. Fabricage met behulp van waterstof was het allermooiste geweest, beaamt Rietveld, maar die natuurlijke energiebron is (nog) te weinig voorradig.

Toekomst

Mirai, zoals het nieuwe CO2-arme glas heet, is Japans voor ‘toekomst’. Een belofte waar early adopters als architecten gevoelig voor zijn. ‘Die zoeken al volop contact met ons.’ Onderhoudsbedrijven zijn een andere belangrijke klantgroep van Pilkington. Die zullen voor Mirai-glas wat dieper in de buidel moeten tasten, maar kunnen met dit koolstofarme alternatief voor floatglas wel groen doen; zonder in te boeten aan prestaties, kwaliteit of esthetiek. ‘Kleinere projecten zullen ook komen’, gelooft Rietveld. ‘Die villa van een bewuste particulier die een stap voorwaarts wil zetten met duurzame verf- en glaskeuzes.’

Pilkington heeft een plekje verworven in de Nationale Milieudatabase, een onafhankelijke organisatie die klimaatprestaties van bouwwerken en -producten berekent. Sterker: het glas van de producent is ingedeeld in de hoogste categorie, volgens Rietveld een primeur in de sector. Volgende doel van het bedrijf is de zogeheten scope 3-emissie verlagen. Met andere woorden: dat alle toeleveranciers meegaan in de duurzame ambities van de glasfabrikant. ‘De klanten waar wij aan leveren, doen met Mirai een flinke duit in het zakje van hún scope 3-emissies.’

Jaloers

Sowieso wil NSG Group, met hoofdkantoor in Tokio en een afzetmarkt in meer dan 110 landen, de eigen CO2-uitstoot in 2030 met dertig procent verminderd hebben ten opzichte van 2018. Om in 2050 volledig energieneutraal te zijn. ‘We hopen dat de rest volgt’, zegt Rietveld, die in Europa een toenemende vraag signaleert naar producten met een lagere CO2-emissie. ‘En Nederland loopt daarin voorop’, stelt hij. ‘Bij ons is het goed geregeld. Daar zijn andere landen weleens jaloers op.’

‘Maar als eenzame koploper kom je er niet’, haast hij zich te zeggen. ‘Daar hebben we klanten, toeleveranciers én concurrenten voor nodig.’ Mogelijk kan die eenzame cheeta op een bergtop ook hún groene jachtinstinct aanwakkeren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG kiest Secret Safari als Kleur van 2026

Webinar helpt starters met btw-aangifte

AkzoNobel levert verf voor slim gevelsysteem

Het Klokhuis zet schildersvak in de schijnwerpers

Noom Groep breidt uit in Zuid-Holland