Gebarsten verf op naden raamombouw • SchildersVAK.nl Ga naar hoofdinhoud
« Vragen

Gebarsten verf op naden raamombouw

Ramen en kozijnen

Vraag:

Het gaan om een raamombouw gemaakt van watervast 18 mm watervast triplex. De ombouw is samengesteld uit horizontale en verticale platen. Op veel van de verbindingsnaden is de alkydverflaag (van een jaar of 4 oud) gebarsten. Nu vraag ik mij af of het zinvol is om die naden uit te frezen (met een puntfrees of een rechte frees). Achterliggende gedachte: de verf kan de beweging in het hout niet volgen en barst daardoor. Door de verbindingsnaad te verbreden en te vullen met een goede 2K-epoxyplamuur ontstaan een bredere verbinding die de beweging tussen de platen beter op kan vangen.

Volgende vraag: is er veel verschil tussen de verschillende merken verf wat betreft elasticiteit? Ik dacht aan lijnolieverf Oer van Wijzonol, omdat lijnolie langer elastisch blijft dan alkydhars. Ik hoorde ook dat Rubbol AZ van Sikkens een tamelijk elastische verf is.

Samengevat: wel of niet frezen? Puntfrees of rechte frees? Welk aflak?


Deel via:

Heeft u zelf een vraag? Stuur deze dan hier in

4 reacties

  • Redactie

    Geachte heer Everts,

    Dank voor uw vraag. Zou u enkele overzichts- en detailfoto’s van bovengenoemde situatie kunnen sturen? dan kunnen we ons een nog iets beter beeld vormen van de situatie ter plaatse.

    B.v.d.

    Groeten van Redactie

  • J.H. Everts

    Geachte redactie,

    Dank voor uw reactie.

    Ik wil graag een paar foto’s sturen met een toelichting, maar waar naar toe?
    Kan dat rechtstreeks naar het forum? Hoe moet dat dan?
    Of naar schildersvakkrant@eisma.nl ?

    Met vriendelijke groet,
    Mevr. J.H. Everts

  • Redactie

    Geachte heer Everts,

    We hebben uw foto’s ontvangen, waarvoor dank. Watervast triplex is een term welke in de praktijk niet opgaat. Er bestaat geen watervast triplex. Zet het kopse onbehandelde triplex hout een nacht in het water en bezie de volgende dag het resultaat. Nu is dat een extreme belasting, maar de praktijk is dat er bij buitentoepassing naadjes (scheurtjes) tussen de aan elkaar gelijmde fineerdelen ontstaan en vochttoetreding plaats vindt door capillaire werking. Die vochtbelasting is desastreus voor het plaatmateriaal. Buiten daarom geen triplex, multiplex of zogenaamd watervast multiplex gebruiken.

    Moet er wel triplex of multiplex worden gebruikt, doe dat dan niet en gebruik in dat geval western red cedar (volhout) en werk het af op dezelfde wijze als het multiplex. Geschilderd zie het verschil niet. Multiplex of triplex buiten kan (?) wanneer er bij verbindingen of aansluitingen een centimeter ruimte wordt aangehouden. Hierbij moet het kopse hout (rondom) zeer goed behandeld worden. Er is dan een kleine kans dat het een redelijke tijd goed gaat, maar de praktijk is dat dit plaatmateriaal veel schade geeft. Garantie geven kan niet, dus moet je het niet willen. Immers een boot welke niet kan drijven, mag je niet als boot verkopen. De raamombouw zoals bij u kan het beste vervangen worden door western red cedar.
    Maar ook hier krijg je, welke materiaal u ook toepast, bij dezelfde detaillering scheurvorming en schade. Delen tegen elkaar plakken, nagelen of schroeven gaat in zo’n situatie fout. Het allerbeste is om hier minerale profielen (Woodstone of gelijkwaardig) te gebruiken.

    Dat wil zeggen niet alleen de dorpels aan de bovenzijde voorzien van geventileerd geplaatste afdekkers, maar ook de voorzijde van de dorpels en de stijlen rondom. Hiermee wordt voorkomen dat het hout nat wordt en/of blijft en de kans op schade tot het grootst mogelijke minimum beperkt. Over het algemeen is deze aanpak duur, maar kan in bepaalde gevallen op termijn kosten besparen. Dit is een economische afweging.

    Mocht u de situatie willen rekken, dan kunt u de aansluitingen van de panelen met de kozijnen frezen. Of dit het beste gaat met een puntfrees of rechte frees is een kwestie van proberen. Wij hebben de verwachting dat dit het beste met een puntfrees gaat. Hierna schuren en tweemaal met epoxy impregneer behandelen (nat-in-nat) en binnen 24 uur met een epoxy dichtingsmiddel afwerken. Na schuren binnen 48 uur overschilderen. Niet te snel, omdat dan vervuiling kan optreden, omdat onvoldoende uitgehard epoxy naar de afwerklagen migreert.

  • J.H. Everts

    Mijn hartelijk dank voor de uitgebreide reactie.
    J.H. Everts


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.