Ga naar hoofdinhoud
« Vragen

Fietsenstalling schilderen


Vraag:

Wij moeten voor een onderwijsinstelling een fietsenstalling schilderen. De verticale platen zijn van gewafeld, verzinkt plaatmateriaal (zie foto). Nu, na twintig jaar, begint het er iets roestig uit te zien. Opdracht is om de platen een lichtgrijze kleur te geven. Hoe kan ik deze klus het best aanpakken?

Antwoord:
Op de meegestuurde foto lijkt de roestvorming beperkt. Natuurlijk moet hier iets gebeuren om de levensduur te verlengen, maar onderhoudstechnisch is dit verantwoord aan te pakken. Ons advies is als eerste de ondergrond schoon te maken en zoveel mogelijk de roest te verwijderen met schuurmateriaal. Niet al te grof.

Dat niet alle roest kan worden verwijderd, is niet erg. Alle losse delen moeten wel weggeschuurd zijn. Een nog oppervlakkig bruin uiterlijk is aanvaardbaar. Als eerste laag een ondergrond tolerante/surface tolerante tweecomponenten epoxy primer toepassen.

Hierna afwerken met een watergedragen acrylaatdispersieverf (twee lagen). De epoxy primer kapselt de oppervlakkige roest in en hecht uitstekend op het verzinkt staal.


Deel via:

Heeft u zelf een vraag? Stuur deze dan hier in

Eén reactie op “Fietsenstalling schilderen

  • Klaas de Wit

    Bij continu verzinkte blad of plaat (sendzimir, coil) is de zinklaag gemiddeld 15-30 µm, het is dus niet zo uitzonderlijk dat na 20 jaar blootgestaan te hebben aan weersinvloeden er bruine roestvorming is ontstaan op de bewerkte delen in het plaatwerk. Een zinklaag corrodeert – dit is voor een gemiddelde corrosieklasse van de buitenatmosfeer in Nederland C3 (ISO 9223) – dan met een snelheid tussen 0,7 en 2,1 µm per jaar.
    Begin jaren ’70 werd CTV (Continu Thermisch Verzinkt) plaatstaal nagewalst (mat) of met wafelstructuur.
    Andere ontstaanswijze van bruinverkleuring door externe invloeden of atomair ijzer – bij thermisch verzinken – in de stollingslaag komt ook voor, maar is hier m.i.z. niet het geval.
    Voor dat er begonnen wordt met het verwijderen van ‘de oxidelagen’ eerst alles afspuiten met hoge druk warmwater met toevoeging van een detergent. Bruine roest behoeft niet schadelijk te zijn – los gezien van het esthetische aspect – maar bevat vaak vuil en corrosiebevorderende stoffen bijv. sulfides uit de atmosfeer.
    ‘Om niet alle roest verwijderen’ is een rekbaar begrip, altijd trachten een genormalisserde reinigingsgraad van handontroesten vlgs. ISO 8501-1 St 2 te bereiken.
    De meest geschikte hulpmiddelen zijn in dit geval roterende borstels van non-woven (Clean & Strip) of de Roloc kunststofdraadborstel van 3M. Volstrekt geen staaldraadborstels gebruiken.
    Het meest geschikte product om af te werken in voldoende dikte is een high solid surface tolerante ijzerglimmer epoxy coating in een laagdikte van 150 µm hetzij 2 maal met de kwast of 1 maal verfspuit (AS).
    Afwerking kan gebeuren met een scala aan producten zelfs alkydharsbasis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.