Corrosie van gecoate aluminium geveldelen • SchildersVAK.nl Ga naar hoofdinhoud
« Vragen

Corrosie van gecoate aluminium geveldelen


Vraag:

We zijn gevraagd aluminium kozijnen, ramen en deuren over te schilderen bij een groot kantoorpand. De kozijnen zijn niet geannodiseerd, maar gepoedercoat. We hebben proeven opgezet met primers en inmiddels een keus gemaakt. Waar we echter bang voor zijn is filiforme corrosie. Deze is nu ook al op enkele plaatsen aanwezig. Hoe nu te handelen?

Antwoord:
Een van de belangrijkste vormen van corrosie van aluminium geveldelen in de bouw is de zogenoemde filiforme oftewel draadvormige corrosie. Filivorme corrosie komt voor bij gecoate metalen en resulteert in een fijn netwerk van willekeurig verlopende draden van roest die zich ontwikkelen onder het verfmateriaal met een ondiepe groefvormige aantasting van het metaaloppervlak.

Voorwaarden voor het ontstaan van deze vorm van corrosie zijn de aanwezigheid van zouten, zuurstof en water. Chloriden blijken sterk corrosief te werken in vergelijking met vele andere zuren en zouten. Vandaar misschien dat het verschijnsel vooral sterk optreedt in de aggressieve kustgebieden.

Schoonmaken
Uit onderzoeken blijkt geen correlatie te bestaan tussen de hechting van de verflaag en het optreden van draadvormige corrosie. Wat wel erg belangrijk is dat de aluminium geveldelen na het schilderen/ coaten regelmatig worden schoongemaakt.

Voorwaarden voor het ontstaan van draadvormige roestvorming op gecoat aluminium zijn de aanwezigheid van beschadigingen of zwakke plekken in de coating. En daarnaast dus, zoals eerder genoemd, de aanwezigheid van zouten, water en zuurstof. Dit verklaart tegelijk dat deze vorm van corrosie met name regelmatig voorkomt in kustgebieden.

Voor het starten van het roestproces zijn de aanwezigheid noodzakelijk van vocht en een initiator (chloride/zout). Het grijpt aan op een zwakke plek of onregelmatigheid. Verbindingen en scherpe kanten moeten dan ook voldoende aandacht krijgen.

Geadviseerd wordt bij het afsluiten van de overeenkomst om het werk uit te voeren, dat het tenminste jaarlijks – en het liefst halfjaarlijks – grondig schoonmaken onderdeel moet uitmaken van het onderhoud. Dit zou je mee kunnen nemen in de offerte als vast onderdeel van het werk en de garantie.

Vooral niet beregende delen zijn zeer kwetsbaar en gevoelig voor aantasting. Hier blijven zouten zitten en kunnen hun agressieve werk doen. Als laatste is het misschien ook een mogelijkheid om in plaats van verf folie toe te passen. De problematiek blijft hetzelfde, maar de kans op schades bij scherpe kanten en verbindingen is dan minimaal.

Het is bovendien weersonafhankelijk te verwerken en bij vakkundig aanbrengen altijd strak. De hechting is geen probleem en de duurzaamheid is, naar men mag aannemen, beter.


Deel via:

Heeft u zelf een vraag? Stuur deze dan hier in

1 reactie

  • Klaas de Wit

    Filiforme corrosie ontstaat bij zogenaamde ‘open einden’. Dit zijn
    plaatsen waar vocht onder de coating kan kruipen, bijv. bij (hele
    kleine) beschadigingen of bij verstekranden. Aluminiumprofielen
    worden meestal eerst gecoat en daarna op maat gezaagd zodat aan open einden geen gebrek is.
    Het is vrij moeilijk te voorspellen of filiforme corrosie al dan niet op gaat treden. Dit is afhankelijk van:
    1. De agressiviteit van de omgeving (nat/droog, zeeklimaat/land-
    klimaat, etc.;
    2. De kwaliteit van de coatinglaag en de wijze van voorbehandeling;
    3. De kwaliteit van de legering. Met betrekking tot verontreinigingen
    in het aluminium worden steeds striktere eisen gesteld omdat is
    gebleken dat deze filiforme corrosie kunnen bevorderen.
    4. Uit onderzoek van de aluminiumindustrie naar filiforme corrosie is
    in de jaren ’90 naar voren gekomen dat filiforme corrosie een
    probleem is dat aan het metaaloppervlak ontstaat, en niet met de
    coating.
    Ook bleek, dat het te voorkomen is door een grotere
    metaalafdracht tijdens het beitsen (max. 2 gram per vierkante
    meter).
    Door extruderen en uitharden van profielen ontstaat er een opper-
    vlak, waarvan de samenstelling afwijkt van de eigenlijke legering.
    Die laag moet weggenomen worden, dan voorkomt men filiforme
    corrosie.
    Filiforme corrosie is niet alleen voorbehouden aan Al en zijn legeringen incl. Mg maar ook op staal kan zich dit corrosiefenomeen zich voordoen. Zij kan in korte tijd ver onder de verflaag voortschrijden en de inleiding vormen tot ondercorrosie, en zich verder ontwikkelen tot spleet- en putcorrosie.
    De propagatie op staal verschilt van die op aluminium.
    In den Normen DIN EN ISO 4623, Teil 1 und Teil 2 wird die Filiformecorrosietesten worden beschreven in DIN EN ISO 4623 – Teil 1
    voor staal en aluminium Teil 2.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.