Ga naar hoofdinhoud

‘Vrouwen verlaten onnodig de techsector’


Vrouwen verlaten te vaak en onnodig de techsector en daar kunnen werkgevers in die sectoren wat aan doen. Dat blijkt uit de gisteren op Girlsday 2022 gepubliceerde whitepaper van VHTO, expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT.

In de whitepaper ‘Vrouwen in bèta, techniek en IT, hoe behoud je ze als organisatie?‘ zet VHTO de oorzaken op een rij waarom vrouwen bedrijven in bèta, techniek en IT verlaten en geeft concrete acties die bedrijven kunnen nemen om vrouwen te behouden.

De whitepaper werd op donderdag 7 april, bij de aftrap van de jaarlijkse landelijke Girls’ Day 2022 (op deze dag bezoeken duizenden meisjes bedrijven in de bèta-, techniek- en IT-sector) door VHTO-directeur Sahar Yadegari aan de voorzitters van de brancheverenigingen Techniek Nederland, FME en NLdigital aangeboden.

Hoewel het aandeel meisjes en jonge vrouwen dat kiest voor een opleiding in een technische richting langzaamaan steeds meer toeneemt, stijgt het aandeel vrouwen in technische beroepen nauwelijks.

Slechts 14% van de mensen werkzaam in een technisch beroep is vrouw. De sector verliest dus veel talent en gekwalificeerd personeel. Dat is problematisch want juist in deze sector is er een groot tekort aan werknemers, blijkt uit de whitepaper van VHTO.

Vrouwen voelen zich vaak niet thuis op hun werkplek, worden anders beoordeeld dan hun mannelijke collega’s, er is geen geschikte werkkleding voor ze of ze krijgen weinig ruimte om hun werk flexibel in te delen. Tegelijkertijd geven vrouwen aan dat zij het werk zelf interessant en uitdagend vinden. Werkgevers kunnen dus met relatief eenvoudige acties vrouwen behouden voor de sector, stelt VHTO.

Met hun whitepaper vraagt VHTO aandacht voor de ingrepen die bedrijven en werkgevers kunnen doen om hun vrouwelijke werknemers te behouden. Sahar Yadegari zegt: “het is soms helemaal niet ingewikkeld: zorg voor veiligheidsschoenen in kleine maten en voor een vrouwentoilet. Dat lijkt logisch maar te vaak ontbreekt het daar in de praktijk aan.”

Maatregelen

Bedrijven kunnen, volgens VHTO, verschillende zaken doen om te zorgen dat vrouwen zich binnen het bedrijf op hun plek voelen: haal posters met blote vrouwen van de muur, beoordeel vrouwen en mannen aan de hand van dezelfde criteria, zorg dat vrouwen toegang hebben tot de informele netwerken binnen het bedrijf, zet een mentorprogramma of vrouwennetwerk op en nodig vrouwen actief uit om te solliciteren en zorg voor flexibelere werktijden voor zowel mannen als vrouwen.

Bedrijfscultuur

Voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland zegt: “Steeds meer ondernemers realiseren zich het belang van een bedrijfscultuur waarin iedereen zich thuisvoelt. Meer diversiteit op de werkvloer is niet alleen goed voor de sfeer en de creativiteit, maar ook voor de productiviteit. Sociale innovatie is belangrijk om techniekbedrijven aantrekkelijker te maken voor vrouwen. Samen met ons opleidingsfonds Wij Techniek werken we daaraan. Een grotere inbreng van vrouwen is goed voor de branche en goed voor de samenleving.”

Girls’ Day

Aan Girls’ Day deden ditmaal 6.000 meisjes mee die op bezoek gingen bij meer dan 200 bedrijven door heel Nederland. Organisator VHTO koppelde scholen aan bedrijven in de buurt. De meisjes maken zo laagdrempelig kennis met wat bèta, techniek en IT allemaal te bieden heeft, ze ontmoeten vrouwelijke werknemers en krijgen daardoor een bredere kijk op hun eigen mogelijkheden.

Uit de schildersbranche deden Lenferink Vastgoedonderhoud (Lemelerveld) en vakopleiding Espeq (Heerhugowaard) dit jaar mee.


Deel via:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Leo geeft en ‘geet’ nu toch echt bijna weg

Eenmalige uitkering schildersziekte nu ook voor zzp’ers

Franse opvolger voor Vanlancker bij AkzoNobel

Martin Glas en Stolker Glas bundelen krachten

Controle op schijnzelfstandigheid uiterlijk 2025 hervat


Naar archief >