Ga naar hoofdinhoud

Vliegtuigen kampen met afbrokkelende verf


Qatar Airways houdt 20 Airbus A350’s aan de grond nadat de verflaag op de toestellen af blijkt te brokkelen. Volgens Airbus gaat het louter om een cosmetisch probleem te wijten aan het klimaat in Qatar, maar meerdere luchtvaartmaatschappijen hadden met gelijkaardige klachten te maken.

Dat blijkt uit een onderzoek van persagentschap Reuters, zo schrijft het blad Business AM. De ruzie tussen Qatar Airways en vliegtuigbouwer Airbus gaat terug tot mei. Na een kwaliteitscontrole blijkt namelijk dat de verf op enkele A350-toestellen van de Europese vliegtuigbouwer afbrokkelt.

De luchtvaartmaatschappij reageerde furieus, hield ongeveer 20 van de 53 A350’s aan de grond en annuleerde een bestelling nieuwe Airbusvliegtuigen van hetzelfde model. Een zeer slechte timing voor de vliegtuigbouwer die zich enorm hard getroffen zag door de coronacrisis.

De ruzie tussen Airbus en Qatar Airways krijgt, volgens Business AM, nu een staartje. Na een onderzoek van Reuters blijkt dat minstens 5 andere vliegtuigmaatschappijen met gelijkaardige klachten te maken kregen. Nochtans beweerde Airbus dat de brokkeling mogelijk een gevolg was van de grote temperatuurveranderingen die de toestellen ondergaan wanneer ze vanuit het luchtruim in de hitte van Qatar landen.

Geen veiligheidsrisico

Qatar is echter niet het enige land dat met de brokkelverf te maken kreeg. In 2016 had Finnair al klachten over de slechte kwaliteit van de verf op de toestellen, ook toen melden ze afbrokkeling op sommige plaatsen van het vliegtuig. Naast Finnair zouden ook Lufthansa, Air France, Etihad en Cathay Airways te maken gehad hebben met afbrokkelende verf op hun toestellen.

Gelukkig zou er louter sprake zijn van een cosmetisch mankement, dat verf van een vliegtuig afbrokkelt houdt dus geen veiligheidsrisico’s in. Desalniettemin zijn luchtvaartmaatschappijen er niet mee gediend dat hun vliegtuigen met afbrokkelende verf kampen, zoiets straalt geen al te best imago uit en geeft reizigers geen veilig gevoel wanneer ze zo’n schade op toestellen zien tijdens het opstappen.

Ondanks de geruststelling wat de verf betreft, zouden verschillende bronnen aan Reuters schade gemeld hebben aan de bliksemafleidende gaas die onder de verf ligt. In dat geval kunnen er wel grotere problemen optreden. Daarom staat Qatar Airways momenteel op zeer gespannen voet met Airbus over toekomstige leveringen.

Koolstofvezel

De reden waarom de verf zo gemakkelijk afbrokkelt heeft te maken met het materiaal waaruit de A350 is gebouwd. In plaats van staal zijn de vliegtuigen uit koolstofvezel gebouwd. Dat heeft als voordeel dat het lichter is, waardoor een vliegtuig een pak minder brandstof verbruikt en langere afstanden kan afleggen.

Daarnaast oxideert koolstofvezel niet onder invloed van water en zuurstof. Een nadeel is echter dat verf minder goed blijft plakken op koolstofvezel. Daarbovenop zet koolstofvezel niet uit onder invloed van temperatuur, maar de verf doet dat wel. Hierdoor kan er extra schade optreden aan de verflaag.

Bron: Business AM


Deel via:

2 reacties

  • Frans Liebregts

    De oplossing voor het probleem; prefab polymeer weekgemaakte coating lijmen op de koolstofvezel.

  • Klaas de Wit

    De problematiek van de afbrokkelende verf zit hem niet zo zeer in de minder goede hechting van de coating, maar gezien de fotoserie lijkt het meer te zitten in delaminatie van partieel mogelijk nadien aangebrachte onderdelen. Foto’s met verfschade op de romp heb ik niet gezien. Het afbrokkelende patroon heeft veel weg van spanningsverschillen.
    In het algemeen vallen verfsystemen bij de luchtvaart niet onder de vliegveiligheid, toch
    worden er uitzonderlijke hoge eisen gesteld aan de performance van de coating en applicatie hiervan.
    Zoals het bericht vermeld: speelt esthetica een urgente rol voor een passagiersvliegtuig
    het is nl van groot belang om bij de passagiers vertrouwen te wekken die een
    bepaalde maatschappij uitstraalt.
    Verder wijs ik er op dat onder kopje ‘Koolstofvezel’ waar sprake was dat vliegtuigen eerst van staal waren niet juist is. Dit was/is een aluminium legering.
    Waar de vorige reageerder op doelt vraagt om meer uitleg.
    Wilt u wat meer weten over carbon-fiber composieten die gebruikt worden bij Airbus dan
    raad ik het artikel ‘Sterk en stijf. Duitsland gaat voor in wereldwijde doorbraak vezelversterkte kunststoffen. S. Koenen; De Ingenieur (118) ’06 nr. 12/13 (11 aug.) ISSN 0020-1146, p. 18-25


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Zilveren C2C-certificaten voor Pilkington

Online verfwinkel weer stukje minder online

Amerikaanse olympiërs rodelen goed geschuurd

Open Dagen Cibap fysiek of online bij te wonen

SchildersVakkrant verwelkomt nieuwe columnist


Naar archief >