Ga naar hoofdinhoud

Europa kent vier typen schilders en de meesten vinden duurzaamheid wel belangrijk


Je hebt alleen innovatieve en conservatieve schilders. Fout. Uit de Painter Insight Monitor van USP Marketing Consultancy blijkt dat er in Europa zeker vier smaken zijn te benoemen. En de meeste schilders vinden duurzaamheid belangrijk.

Vraag schilders of ze hun manier van werken graag willen innoveren, en de meerderheid zal met ‘nee’ antwoorden. De meeste schilders vinden hun manier van werken prima, en zijn wat dat betreft conservatief. Tegenover hen staat een kleine minderheid van schilders die graag wil innoveren. Die innovators staan waarschijnlijk ook open voor nieuwigheden zoals duurzaamheid en duurzame producten, en de conservatieven juist niet, toch?

Painter Insight Monitor

Het gevaar van zo’n dualistische segmentatie van schilders is dat er te makkelijk eigenschappen worden gegeneraliseerd voor één of beide zijden. De kans is dan groot dat er een blinde vlek ontstaat waardoor je mogelijkheden niet ziet en je omzet laat liggen. Om dat te voorkomen is het essentieel te beseffen dat er meer dan slechts twee typen schilders zijn, wat duidelijk wordt in het 2021 rapport van de Painter Insight Monitor van USP Marketing Consultancy, dat als themaonderwerp segmentatie heeft. Hiervoor zijn 2.250 schilders uit tien Europese landen geïnterviewd over onderwerpen als innovatie, efficiëntie, digitaal gedrag en duurzaamheid, en over hun demografische en firmografische kenmerken om een meer realistische segmentatie van Europese schilders te kunnen maken.

Vier typen schilders

Het resultaat is vier segmenten: ‘innovative’, ‘conscious’, ‘hassle-free’ en ‘conservative’ schilders. Ruw gezegd variëren deze typen tussen zeer innovatief en zeer conservatief. Omdat er echter meer kenmerken zijn meegenomen in de analyse zijn er twee groepen zichtbaar geworden die elk hun eigen identiteit hebben en die zich min of meer tussen de ‘conservatieve’ en ‘innovatieve’ schilders bevinden, aldus USP. Hieronder staat een overzicht van vier van die kenmerken (voor een beschrijving van de typen, zie kader aan het eind van het artikel).

Painter Insight Monitor 2021 – USP Marketing Consultancy.

Hoe zit het met duurzaamheid?

Dat de ‘innovative painter’ van duurzame oplossingen houdt die de impact die verf en andere producten op hemzelf en het milieu heeft verbeterd, en dat de ‘conservative painter’ juist weinig op heeft met duurzaamheid zal geen verassing zijn. Maar hoe zit het met de twee andere typen schilders, de ‘hassle-free painter’ en de ‘conscious painter’, die evenals de conservatieve schilder geen interesse hebben in het innoveren van hun manier van werken?

Het lijkt er op dat die twee juist wel om duurzaamheid geven, vooral de ‘conscious painter’. Sterker nog, dat is wat de ‘conscious painter’ bewust maakt, stelt USP. Hij houdt van verf met minder schadelijke oplosmiddelen en conserveermiddelen. Behalve een bovengemiddelde nadruk op zijn persoonlijke gezondheid geeft de ‘conscious painter’ ook veel om het milieu. En zelfs de ‘hassle-free’ painter, die in sommige zaken nog conservatiever is dan de ‘conservative painter’, geeft wel degelijk om de impact die verf en verfproducten hebben op het milieu en de persoonlijke gezondheid.

Grote potentiële omzet

Volgens USP laat dit alles zien dat drie van de vier typen schilders niet zo geïnteresseerd zijn in het innoveren van hum manier van werken, maar dat tegelijkertijd drie van de vier typen schilders het wel iets uitmaakt hoe duurzaam verf en verfproducten zijn. Deze instelling gaat gepaard met de bereidheid wat meer uit te geven aan duurzame producten. Aangezien die drie typen schilders driekwart van de Europese schilderpopulatie vertegenwoordigen, betekent dit een grote potentiële omzet voor wie duurzame verf en verfproducten aanbiedt. 

USP geeft nog wel een disclaimer: Let op, dit is het Europees gemiddelde. Er zijn grote verschillen tussen schilderpopulaties uit verschillende landen. Voor meer gedetailleerde informatie over de kenmerken van deze schildersegmenten en over welke segmenten dominant zijn in welke landen wordt verwezen naar het 2021 rapport van de Painter Insight Monitor.

BESCHRIJVING VAN DE VIER TYPEN SCHILDERS

Aan de ene kant staat de ‘innovative painter’, de innovatieve schilder, die constant bezig is een betere toekomst voor zichzelf, zijn bedrijf, zijn klanten en de hele wereld te creëren. Hij koestert een liefde voor innovatieve oplossingen en nieuwigheden die hem helpen zijn efficiëntie te vergroten, zijn zaak te optimaliseren, zijn klanten te managen en informeren, of minder tijd kwijt te zijn aan administratie.

Daar tegenover staat de ‘conservative painter’, de conservatieve schilder, die simpelweg zaken wil doen zoals hij dat altijd heeft gedaan, met een vast team personeel, voor een sterk netwerk van vaste klanten. Hij toont geen interesse in innovaties, behalve een lichte interesse in manieren die efficiëntie groter en administratie makkelijker maken.

Dan is er de ‘hassle-free painter’, die geen problemen ziet en geen gedoe wil. Deze schilder is tevreden met zijn manier van werken, ook met de balans tussen administratieve en schildertaken, en wil niet worden lastig gevallen met nieuwigheden die daar verandering in brengen. Hij is nog minder bereid zijn manier van werken te veranderen en innoveren dan de conservatieve schilder,

Ten slotte hebben we de ‘conscious painter’, de bewuste schilder, die eigenlijk gewoon wil schilderen en niet houdt van andere taken. Dat betekent dat hij open staat voor manieren om zijn efficiëntie te vergroten, vooral als het helpt minder tijd kwijt te zijn aan administratieve taken, maar tegelijkertijd is de bewuste schilder ook niet echt bereid om zijn manier van werken te innoveren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Schilders boeren goed in tijden van inflatie

Waarom bijzondere verf maar zelden in het schap belandt

Egyptenaren ontwikkelen anti-alg product van… algen

Helft consumenten gevoelig voor ‘duurzame’ bouwmarkt

Coating van schepen oorzaak microplastics


Naar archief >