Ga naar hoofdinhoud

DSM waarschuwt: verf in 2010 niet hetzelfde


Mast sprak op het Onderhoudscongres dat op 13 februari werd gehouden. De organisatie, Eisma’s Schildersblad en bureau C. Dijkstra , hadden de New Business Development Manager van de grondstoffenleverancier uitgenodigd om over iets anders te praten, namelijk over zelfherstellende verven. Ook daarover bracht ze geen goed nieuws.
 
Onmogelijk
‘We hebben ten aanzien van de huidige bouwverven zeven eigenschappen vastgesteld die de gebruiker belangrijk vindt,’ aldus Mast. De eigenschappen lopen van vloeiing en verwerkbaarheid tot duurzaamheid en glansbehoud.
‘Met de huidige technieken en moderne grondstoffen zijn telkens een aantal van die eigenschappen te realiseren, maar nooit allemaal.’
En dat terwijl de Europese Verfrichtlijn de verffabrikanten wel verplicht om per 1 januari 2010 die nieuwe technieken en grondstoffen in te zetten, aangezien er vanaf die datum geen ‘oude’ alkydverven en High Solids meer mogen worden verkocht.
 
Zelfs muurverven
Mast: ‘Zelfs voor de muurverven geldt dat ze niet meer aan alle eisen zullen kunnen beantwoorden. Een oplosmiddelreductie van 75 gram per liter naar 30 gram per liter lijkt een kleine stap, maar toch zijn compleet nieuwe formuleringen nodig.’  
 
Echt anders
Mast wijst op de principiële tegenstelling: ‘Er moeten verven gemaakt worden met heel andere samenstellingen: meer droge stof, aanzienlijk minder oplosmiddel. Die verven zijn dus echt anders, dan is het ook onrealistisch om te verwachten dat ze precies hetzelfde zullen zijn als de huidige verven.’
 
Zonlicht
Een vergelijkbare redenering hanteert ze ten aanzien van het onderwerp zelfherstellende verven. In de auto- en de vliegtuigindustrie bestaan dergelijke producten: Nissan heeft een autolak die zichzelf onder invloed van zonlicht ‘geneest’ van kleine krasjes, opgelopen in bijvoorbeeld een wasstraat.
 
Duurzaam
Mast: ‘In de bouwverven zie ik dergelijke systemen niet snel komen. Het punt is weer principieel: we willen een harde, duurzame stabiele verflaag op gebouwen. Die moet dus onder alle omstandigheden zo onveranderlijk mogelijk zijn. En tegelijk willen we dat zo’n verf, zodra hij beschadigd raakt, juist wél veranderlijk wordt. Dat is een scherpe tegenstelling, die alleen met compromissen kan worden opgelost. Compromissen die in de bouw ongunstig uitpakken: de huidige verven beschermen langdurig en kunnen relatief eenvoudig worden ‘vervangen’ door ze over te schilderen.
 
donwnload hieronder de presentatie van Petri Mast
Mast sprak op het Onderhoudscongres dat op 13 februari werd gehouden. De organisatie, Eisma’s Schildersblad en bureau C. Dijkstra , hadden de New Business Development Manager van de grondstoffenleverancier uitgenodigd om over iets anders te praten, namelijk over zelfherstellende verven. Ook daarover bracht ze geen goed nieuws.
 
Onmogelijk
‘We hebben ten aanzien van de huidige bouwverven zeven eigenschappen vastgesteld die de gebruiker belangrijk vindt,’ aldus Mast. De eigenschappen lopen van vloeiing en verwerkbaarheid tot duurzaamheid en glansbehoud.
‘Met de huidige technieken en moderne grondstoffen zijn telkens een aantal van die eigenschappen te realiseren, maar nooit allemaal.’
En dat terwijl de Europese Verfrichtlijn de verffabrikanten wel verplicht om per 1 januari 2010 die nieuwe technieken en grondstoffen in te zetten, aangezien er vanaf die datum geen ‘oude’ alkydverven en High Solids meer mogen worden verkocht.
 
Zelfs muurverven
Mast: ‘Zelfs voor de muurverven geldt dat ze niet meer aan alle eisen zullen kunnen beantwoorden. Een oplosmiddelreductie van 75 gram per liter naar 30 gram per liter lijkt een kleine stap, maar toch zijn compleet nieuwe formuleringen nodig.’  
 
Echt anders
Mast wijst op de principiële tegenstelling: ‘Er moeten verven gemaakt worden met heel andere samenstellingen: meer droge stof, aanzienlijk minder oplosmiddel. Die verven zijn dus echt anders, dan is het ook onrealistisch om te verwachten dat ze precies hetzelfde zullen zijn als de huidige verven.’
 
Zonlicht
Een vergelijkbare redenering hanteert ze ten aanzien van het onderwerp zelfherstellende verven. In de auto- en de vliegtuigindustrie bestaan dergelijke producten: Nissan heeft een autolak die zichzelf onder invloed van zonlicht ‘geneest’ van kleine krasjes, opgelopen in bijvoorbeeld een wasstraat.
 
Duurzaam
Mast: ‘In de bouwverven zie ik dergelijke systemen niet snel komen. Het punt is weer principieel: we willen een harde, duurzame stabiele verflaag op gebouwen. Die moet dus onder alle omstandigheden zo onveranderlijk mogelijk zijn. En tegelijk willen we dat zo’n verf, zodra hij beschadigd raakt, juist wél veranderlijk wordt. Dat is een scherpe tegenstelling, die alleen met compromissen kan worden opgelost. Compromissen die in de bouw ongunstig uitpakken: de huidige verven beschermen langdurig en kunnen relatief eenvoudig worden ‘vervangen’ door ze over te schilderen.
 
donwnload hieronder de presentatie van Petri Mast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Meiden ‘snuffelen’ aan bèta en techniek op Girls’ Day

‘Bijna helft werkenden redt het niet tot pensioen’

AkzoNobel opent verffabriek met eigen bos

FNV waarschuwt AkzoNobel: ‘Regel snel goede loonsverhoging’

Een verfdiefstal met louter verliezers


Naar archief >