Ga naar hoofdinhoud

Gevels Scheepvaartmuseum baden in zee van wit


Van het Rijksmuseum tot het Cultuurhuis Felix Meritis. Schilderbedrijf Hoogstraten Haarzuilens rijgt de prestigieuze schilderopdrachten aaneen. De nieuwste loot aan de tak is het Scheepvaartmuseum Amsterdam. De grondige restauratiewerkzaamheden werden uitgevoerd met een duurzaam verfsysteem van Trimetal.

Hoogstraten, Nieuwenhuis en Muis bespreken het verftechnisch advies. Foto: Niels Ruitenbeek

Met chirurgische precisie haalt Wim Hoogstraten zijn kwast langs een wijd opengesperde leeuwenbek. Het goed geschilderde dier is onderdeel van het wapen op de westgevel van het Scheepvaartmuseum. Het uit 1656 stammende pakhuis herbergt anno 2022 één van de grootste maritieme collecties ter wereld. Bezoekers vinden er onder andere schilderijen, scheepsmodellen, navigatie-instrumenten en zeekaarten. Schilderbedrijf Hoogstraten Haarzuilens won de aanbesteding voor een grootscheepse renovatie. Het kon daarbij leunen op ervaringen uit het recente verleden. Zes jaar eerder mocht het Haarzuilense schildersbedrijf het Scheepvaartmuseum ook van een nieuwe lik verf voorzien. Aannemer De Koninklijke Woudenberg Ameide ontwikkelde een speciale steiger om het door water omringde gebouw toch goed te kunnen bereiken. Hoogstraten vertelt: ‘De voet van deze steiger loopt schuin in het water waardoor er een optimale greep en stabilisatie verkregen wordt. We kozen er destijds voor om dit steigersysteem te bewaren. Dat leverde bij de aanbesteding een voordeel op ten opzichte van de concurrentie. Het is echt een eer dat wij nu dagelijks aan de slag kunnen op deze historische grond.’

Tekst gaat verder onder de foto’s

Links: Wim Hoogstraten haalt zijn kwast langs het wapen op de westgevel van het Scheepvaartmuseum.
Rechts: De kozijnen krijgen een bolle glans dankzij de Permaline Supérieur

Ontstoren

Schilderbedrijf Hoogstraten Haarzuilens pakt het gehele buitenschilderwerk op. Zo worden onder meer de dakkapellen, schoorstenen, piëdestallen, klokkenstoellen, gootlijsten en het raam- en deurwerk van nieuwe verf voorzien. Het door Daniël Stalpaert ontworpen gebouw heeft een monumentale status. Dat betekent veel detaillistisch werk. Hoogstraten vindt dit juist de uitdaging. ‘De wapens in houtsnijwerk op de gevels bevatten veel elementen. Dit moet eerst geschuurd worden alvorens je het kunt bijwerken. De muren zijn wolkerig geschilderd en mogen niet overgesaust worden. Er zit wel hier en daar wat scheurvorming dat bijgewerkt wordt in het zelfde effect. Dit noemen wij ontstoren of wel cosmetiseren. Je mag het immers niet overschilderen vanwege de monumentale status. Dat is echt specialistisch werk waar het aankomt op kennis en ervaring. Ik kom uit een echt familiebedrijf. Mijn vader zei altijd: “Je mag best schilder worden, maar beter word je dan wel een goede”.’

Bolle glans

Een prestigieus project van deze omvang vraagt om een gedegen voorbereiding. Hoogstraten werkte zes jaar geleden met Trimetal. Een samenwerking die zeer goed beviel. Ook voor dit project klopte hij weer aan bij vaste leverancier, verfgroothandel Bevela. Hoogstraten verklaart zijn keuze.

‘Het smeert als een trein’

‘Schilders van dit soort projecten zijn altijd op zoek naar de bolle glans. Een verf die robuust oogt en de uitstraling van zo’n mooi pand versterkt. Dit product vonden wij in een duurzaam verfsysteem van Trimetal met de Permaline Supérieur. Wat opvalt, is de gemakkelijke verwerking. Het smeert als een trein. Bovendien laat het geen strepen na. Al kun je nog zo goed schilderen, je bent altijd afhankelijk van je materiaal. Voor een project als het Scheepvaartmuseum moet dat gewoon van zeer goede kwaliteit zijn. Trimetal past helemaal in dat plaatje.’

Tekst gaat verder onder de foto’s

Trimetal duurzaam verfsysteem
Aannemer De Koninklijke Woudenberg Ameide ontwikkelde een speciale steiger om het door water omringde gebouw goed te kunnen bereiken.

Plan van aanpak

Het Haarzuilense schildersbedrijf is voor Eric Nieuwenhuis, accountmanager Bevela, en Jeroen Muis, accountmanager Trimetal, geen onbekende. De bedrijven trokken bij meerdere projecten met elkaar op. Ook voor het Scheepvaartmuseum is de samenwerking versterkt om een verftechnisch advies uit te brengen. Nieuwenhuis blikt terug op dit proces. ‘Samen met vertegenwoordigers van Trimetal brengen we in kaart wat het project vraagt. Al snel kwamen we uit bij het Trimetal-verfsysteem Permaline. De monumentale onderdelen van dit pand zijn voorgelakt met de Permaline Primer Prestige en vervolgens afgelakt met de Permaline Supérieur. Door de hoge kwaliteit van deze verf krijg je een onderhoudsinterval van wel zeven tot acht jaar. Dat is vooral bij dit soort lastig bereikbare panden ideaal.’

Gunfactor

Ook Trimetal is trots op het binnenhalen van deze mooie opdracht. Volgens Muis komt het in deze branche veel op gunnen aan. Dat kan alleen door altijd open en eerlijk naar elkaar toe te zijn. ‘De relatie tussen onze bedrijven gaat al ver terug. Wims vader werkte al met onze producten. Ook het contact met Verfgroothandel Bevela is altijd goed. Zij behoren niet voor niets tot een van de acht kerngrossiers die Trimetal als hoofdmerk voeren. Het geeft echt een goed gevoel dat de gevels er straks weer netjes bij staan dankzij onze producten.’ Nieuwenhuis vult aan: ‘Er zijn korte lijnen en zo kunnen wij als tussenpartner snel schakelen. Een heel fijne samenwerking die ook bij dit project weer succesvol was. Samen houden we dit mooie pand in topconditie.’

Bekijk hieronder een video van het project.


Video | Steigeranekdotes in Assen

Onderhoudsbedrijf Vios gaat op in Elk

Amerikanen gaan opknappen voor 1,7 biljoen dollar

Gratis webinar over softwaretool RGS+

Waalbrug Nijmegen blijft voorlopig ongeschilderd


Naar archief >