Hartelijk welkom op het Forum van Schildersvak.nl, waar professionals in de schilders- en onderhoudsbranche over allerlei onderwerpen discussiëren die met het vak of de branche te maken hebben. Ook hier te vinden, de ‘Vraagbaak‘: verftechnische vragen die door een herkenbare expert worden beantwoord.

Dit onderwerp bevat 0 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Redactie 6 maanden, 2 weken geleden.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #69656

    Redactie
    Sleutelbeheerder

    Vraag:
    Wij hebben verschillende panden in beheer, waaronder een pand dat wordt verhuurd als café-restaurant. Het exterieur van deze zaak was onlangs aan een schilderbeurt toe. De uitbater droeg hiervoor een eigen schildersbedrijf aan welke wij, naast aan onze eigen schilder, ook een offerte lieten maken. Het voor ons nieuwe schildersbedrijf kwam met de meest gunstige aanbieding en kreeg daarom van ons de opdracht. Meermaals vroegen we deze schilder daarna naar zijn planning van het werk, maar deze kwam maar niet. Totdat we er achter kwamen dat het pand al was geschilderd, nota bene in een andere kleur.

    Het sauswerk buiten was eerst donkerpaars zoals dat bij een oud pand past en is nu fel groen in de kleuren van een Chinees restaurant. Toen we de schilder om opheldering vroegen, gaf hij aan dat hij dit in opdracht van de huurder had gedaan. Op de vraag waarom hij geen planning had afgegeven, gaf hij het volgende letterlijk aan: “Dat u geen planning heeft ontvangen komt door het feit dat we de gehele voorjaar slecht weer hebben gehad en wij geen vaste planning hebben kunnen maken voor het schilderwerk buiten. Over de kleur is er correspondentie geweest via de app met de huurder.” Wat zijn nu onze rechten in deze kwestie?

    Antwoord:
    Als een schilder de opdracht krijgt een pand te schilderen, dan is het normaal en vanzelfsprekend dat de bestaande kleuren worden gehandhaafd. Wanneer de kleuren moeten worden gewijzigd, dan moet dit duidelijk zijn aangegeven. Dat is wat mag worden verwacht. Ook mag worden verwacht dat een schilder, voordat hij aan de klus begint, een planning geeft. Daarvoor is hij altijd in de gelegenheid.

    Het is normaal dat dat voor aanvang van het werk wordt afgestemd met de opdrachtgever. In ieder geval en op zijn minst moet de startdatum worden doorgegeven. In beide gevallen heeft de schilder dit niet gedaan en is daarmee sprake van een wanprestatie. U hebt het recht om te eisen dat de oorspronkelijke kleur weer wordt aangebracht. Ons advies is om eventuele facturen niet te betalen en deze te weigeren op grond van onvoldoende werk.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

U moet inloggen om deel te nemen binnen het forum.

Direct inloggen