Hartelijk welkom op het Forum van Schildersvak.nl, waar professionals in de schilders- en onderhoudsbranche over allerlei onderwerpen discussiëren die met het vak of de branche te maken hebben. Ook hier te vinden, de ‘Vraagbaak‘: verftechnische vragen die door een herkenbare expert worden beantwoord.

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Klaas de Wit 5 jaren, 4 maanden geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #36207

    Redactie
    Sleutelbeheerder

    Vraag:

    Er vertonen zich blaasjes op de romp van mijn aluminium zeiljacht. Ik heb deze weg geschuurd, maar hoe moet ik het aluminium schoonmaken en ontsmetten zodat ik een goede hechting krijg? Daarna ben ik van plan een 2-componenten plamuur en een 2-componenten primer te gebruiken, om vervolgens af te lakken met 2-componenten verf. Is dit een goede aanpak?

    Antwoord:

    Het schilderen van een jacht is vaak een arbeidsintensieve klus. Dit komt meestal doordat er een aantal jaren (vrijwel) geen onderhoud is uitgevoerd. Soms wordt er zes tot acht jaar mee gewacht. Roest en blazen zijn dan standaard. Werkwijze: schuren, tollen, plamuren en meerdere keren lakken. Om dit te beperken, kan beter iets vaker onderhoud worden uitgevoerd. Deel voor deel, zodat er overzicht blijft en het werk elke keer beperkt blijft.

    Zijn er blaasjes en is er corrosie, dan is het zaak te ontroesten, te tollen, primeren en plamuren. Schoonstralen of het metaal helemaal glimmend slijpen, is het beste. Daarna de ondergrond grondig schoonmaken, ontvetten en epoxy primer aanbrengen op het kale aluminium.

    Plamuur
    Aandachtspunt is de primer niet ver over de omliggende verflagen aan te brengen. Hierna, om tijd te besparen met schuren, meerdere schraaplagen epoxy plamuur aanbrengen. De eerste keer een grove epoxy plamuur gebruiken en hierna alleen met fijnere epoxy plamuren werken. Vlakke, schone en ‘scherpe’ plamuurmessen gebruiken zijn belangrijk om mooi en strak werk te realiseren. Bij het schuren gebruik maken van vlakke schuurklosjes en voor het schuren van plamuur een korrel P120 gebruiken.

    Na een aantal malen plamuren en schuren met de vlakke hand beoordelen of het geheel strak is geplamuurd. Naschuren met P 180 of P220 schuurpapier. Het geheel nat schuren P320 en hierna het geheel grondig schoonmaken. Schuurstof, slijpsel en dergelijke grondig verwijderen. Vervolgens met een één- of tweecomponenten verf voorlakken en aflakken.

    #36208

    Klaas de Wit
    Bijdrager

    De gecorrodeerde plaatsen stralen met de vacuumstraalmethode, stof en straalmiddel overlast wordt dan vermeden. Eventuele putjes waar zicht dan oxidatie in bevindt worden dan ook verwijderd.
    Een andere variant is de IBiX-ministraler een straalketel in miniformaat waarmee moeilijk bereikbare delen en oppervlakken perfect worden gereinigd.
    Het glimmend slijpen moet je juist niet doen in zoverre je dat lukt met slijpen.
    De 3M Roloc Bristle Borstel is een effectief apparaat om corrieproducten te verwijderen waarbij de ondergrond enigszins kan worden opgeruwd wat de hechting van de primer bevorderd.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

U moet inloggen om deel te nemen binnen het forum.

Direct inloggen