Hartelijk welkom op het Forum van Schildersvak.nl, waar professionals in de schilders- en onderhoudsbranche over allerlei onderwerpen discussiëren die met het vak of de branche te maken hebben. Ook hier te vinden, de ‘Vraagbaak‘: verftechnische vragen die door een herkenbare expert worden beantwoord.

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Klaas de Wit 2 jaren, 9 maanden geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #54793

    Redactie
    Sleutelbeheerder

    Vraag:
    Voor een opdrachtgever moet ons schildersbedrijf een aluminium boot in de verf zetten. Men heeft ons aangeraden de boot van binnen en van buiten eerst met een 2-komponenten primer (2 lagen) te behandelen en daarna af te lakken. Een andere kenner adviseerde om het vaartuig met een epoxy verf te behandelen. Hoe zou u deze klus aanpakken?

     

    Antwoord:
    Het schilderen van een boot is vaak een arbeidsintensieve klus. Meestal komt dit doordat er een aantal jaren geen of vrijwel geen onderhoud is uitgevoerd. Soms wordt er zes tot acht jaar mee gewacht. Er is dan veel werk aan de winkel. Roest en blazen zijn dan standaard. Schuren, tollen, plamuren en meerdere keren lakken. Om dit te beperken, kan beter iets vaker onderhoud worden uitgevoerd.

    Deel voor deel, zodat er overzicht blijft en het werk elke keer beperkt blijft. Zijn er blaasjes en is er corrosie, dan is het zaak te ontroesten, te tollen, primeren en plamuren. Schoonstralen of het metaal helemaal glimmend slijpen is het beste. Daarna de ondergrond grondig schoonmaken en ontvetten. Vervolgens een epoxy primer aanbrengen op het kale aluminium. Aandachtspunt is de primer niet ver over de omliggende verflagen aan te brengen. Hierna, om tijd te besparen met schuren, meerdere schraaplagen epoxy plamuur aanbrengen. alu boot

    Strak werk

    De eerste keer een grove epoxy plamuur gebruiken en hierna alleen met fijnere epoxy plamuren werken. Vlakke, schone en ‘scherpe’ plamuurmessen gebruiken zijn belangrijk om mooi en strak werk te realiseren. Bij het schuren gebruikmaken van vlakke schuurklosjes en voor het schuren van plamuur een korrel P120 gebruiken.

    Na een aantal malen plamuren en schuren met de vlakke hand beoordelen of het geheel strak is geplamuurd. Naschuren met P180 of P220 schuurpapier. Het geheel nat schuren P320 en hierna het geheel grondig schoonmaken. Dus: schuurstof, slijpsel en dergelijk grondig verwijderen. Vervolgens met een één- of tweekomponenten verf voorlakken en aflakken.

    #54857

    Klaas de Wit
    Bijdrager

    Vraagbeantwoorder is er van uitgegaan dat als om een aluminium boot gaat, dit meteen een jacht is. Er zijn genoeg boten (vaartuigen) van Al die niet onder de noemer jacht
    vallen. Omdat er op dit Forum al eerder een aantal vragen zijn gesteld – overigens met een andere strekking – over het behandelen van aluminium jachten met de zelfde antwoord als deze. Daarom Wil ik ook niet in herhaling vallen met mijn reactie en verwijs daarom naar:
    Blaasjes op aluminium romp. ESB (112) ’10 nr. 8 (8 juni), p. 44
    Antifouling op alu boot. ESB (115) ’13 nr. 16 (17 dec.), p. 37

    Om inhoudelijker – zover als mogelijk – op de vraag in te gaan, de geadviseerde primers van de verffabrikanten die zich op dit gebied begeven zijn veelal op basis van epoxyhars en polyamine/amideverharder (dus 2K) in 50 micron per laag.
    1 primerlaag is meestal voldoende als er binnen gestelde uithardingstijd wordt verder gewerkt met een midcoat, sealer en naar keuze afwerken met een conventionele verflaag op basis van alkydhars of polyurethan (2k).
    Eventuele grove bewerkingssporen in het aluminium plamuren met epoxyplamuur (2K) aan te brengen op de primer.
    Om een goede hechting te krijgen van de primer is een goede voorbehandeling van aluminium cruciaal. Daarom is lichtaanstralen van de plaatvelden en de lassen iets zwaarder met een ijzer/kopervrij straalmiddel bijv. Garnet.
    Als stralen niet mogelijk is is een chemische oppervlaktebehandeling te overwegen met bijv. Alodine 1200S.
    Binnenboord bij een minder zware belasting van het verfsysteem zoals achter isolatie/beschieting e.d. is een voorbehandeling zoals genoemd in eerder aangehaalde
    reacties te overwegen.
    In dit geval is een 2k washprimer (polyvinylbutyraalhars en zure verharder) als eerste primerlaag een alternatief en de 2k epoxyprimer dienst kan doen als hold-primer (opbouw verfsysteem).

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

U moet inloggen om deel te nemen binnen het forum.

Direct inloggen