Ga naar hoofdinhoud

‘Zelfs een muurtje schilderen laat hij aan een ander over’


Al gehoord? De nieuwe radio-commercial van ABNAMRO? Over Rick die niet zelf doe-het-zelft. ‘Zelfs een muurtje schilderen laat hij aan een ander over’. Van Dé Bank moet je het hebben. O, sorry, zo noemen ze zichzelf al een tijdje niet meer, sinds de mislukte overnames en de redding door Vadertje Staat. Natuurlijk voel ik me niet prettig bij het neerzetten van ons mooie schildersvak door een reclamebureau dat gevraagd is hypotheken aan te prijzen. Toch speelt er hier een groter probleem: zolang onze branche niet uitgelegd krijgt, wat goed schilderwerk is, zal dit beeld blijven bestaan.

Het schildersvak is meer dan een emmertje verf en een roller

Tegelijkertijd zie ik om mij heen steeds meer schildersbedrijven die hier op in springen. Die samen met de veelal particuliere klant aan het werk gaan. Sommige schilders worden hier boos om: het zou ook afbreuk doen aan het vak. Daar ben ik het niet mee eens. Volgens mij kun je veel beter laten zien dat het schildersvak meer is dan een emmertje verf en een roller door het mensen ook echt te laten doen. En je gaat een klantengroep bedienen die het volledig uitvoeren van schilderwerk te duur vindt, maar wel graag een goed resultaat wil bereiken. Misschien is hier wel een uitgebreide markt voor. Samen met de klant de buitenboel beter bijhouden. Je laat je klant deels participeren in je klimmaterieel en in ‘ruil’ daarvoor kijken jullie samen periodiek het schilderwerk na. Slecht idee? Wellicht!

Wie wordt ‘de nieuwe Blokker’?

Dat het in ieder geval zaak is om te blijven vernieuwen, om altijd weer met scherpe blik naar je eigen bedrijf en functioneren te kijken, wordt vandaag pijnlijk duidelijk door de berichtgeving rond Blokker. Net als V&D links ingehaald door de prijsvechters (Action) en het luxere segment (Bijenkorf), rechts ingehaald door gespecialiseerde winkels (winkels voor koffers bijvoorbeeld) en internet (bol.com). Nu denk ik niet dat het schilders zo snel hetzelfde vergaat. Toch liggen ook hier bedreigingen op de loer, zoals bijvoorbeeld het bedrijf omschreven in dit blog van Jan Maurits Schouten. Enig naspeurwerk levert op dat de achtergrond van de oprichters niets heeft te maken met de schilderswereld. Is dit dan zo’n ‘disruptive’ waar je tegenwoordig zo veel over hoort? Het zou kunnen!

Er is altijd iemand die het goedkoper kan…

Er zijn nog meer bedrijven hier mee bezig en niet alleen in Nederland. Ook bij onze Oosterburen zijn er partijen die, zonder achtergrond in de branche, zich bezig houden met het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Hoe voorkom je nu dat jij met jouw bedrijf ook straks links en rechts ingehaald wordt? Kwaliteit? Roepen we allemaal. Prijs? Er is altijd iemand die het goedkoper kan. Beleving, daar gaat het naar mijn idee om. Overtref de verwachting van je klant! Zodat ze straks allemaal denken: ‘dat muurtje schilderen laat ik zeker aan een ander over!’.

 


Deel via:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Zilveren C2C-certificaten voor Pilkington

Online verfwinkel weer stukje minder online

Amerikaanse olympiërs rodelen goed geschuurd

Open Dagen Cibap fysiek of online bij te wonen

SchildersVakkrant verwelkomt nieuwe columnist


Naar archief >