Blog

Stel, ze beginnen weer een Nationale Schildersvakprijs. Die prijs zou ik wel willen winnen, want dat zou mijn schildersbedrijf een flinke boost kunnen geven. In publiciteit en klantengroei. Hoe pak ik dat aan?

Eerst maar eens kijken of ik een project in de aanbieding heb dat een kans zou kunnen maken, natuurlijk. Het kan immers best dat ik al sinds vorig jaar september iets heb afgerond waaraan ik nog altijd met veel tevredenheid op terugkijk.

Is dat zo, dan wordt het tijd om daar weer eens een afspraak te maken. Enerzijds om het nog eens na te lopen: was het allemaal net zo perfect gelukt als ik me herinner? Of is er hier en daar aan een omkant of een glansgraad of een verfspatje te verhelpen? Anderzijds ook om het ijzer alvast een beetje in het vuur te leggen bij de opdrachtgever… zou hij/zij er voor voelen als het bezit zomaar opeens onderwerp wordt van een schilderkundig onderzoek?

Kan beter

Is dat niet het geval, dan kan ik mijn portefeuille tot september eens doorpluizen… op welk project zou is wel eens extra mijn best kunnen gaan doen? Als we eerlijk zijn geldt dat eigenlijk voor al uw projecten: alles kan altijd beter. En de jury, zo leert de ervaring, nomineert net zo graag een rijtjeshuis als een kapitale villa, als er maar aantoonbaar meer dan normaal goed schilderwerk geleverd is.

Spelletje

U zou er zelfs een dealtje over kunnen maken met uw opdrachtgever: u kunt het schilderwerk ‘gewoon’ goed doen, maar u kunt ook topwerk leveren. Dat kost meer inspanning en is dus duurder. Is de opdrachtgever bereid om de helft van die meerkosten te betalen indien u de Voorselectie haalt? En dan eventueel het hele bedrag als u genomineerd wordt? Bijvoorbeeld op voorwaarde dat u op een etentje trakteert als u de prijs nog wint ook? Je kunt er een leuk spelletje van maken.

De lat hoog

Tussen droom en daad staan praktische bezwaren in de weg, weten we allemaal. En u kunt heel vaak niet het werk maken dat u eigenlijk zou willen maken. Anderzijds begrijp ik wel eens van de slijpers onder de schildersbedrijven dat ze soms zelf de lat hoog leggen. Juist om de schilders weer eens te motiveren en te oefenen om kwaliteit te leveren. Is dat niet een idee? Een project kiezen en daar gewoon op loos gaan? U hebt er een klant voor het leven bij en een mooie referentie. En bij nominatie of winst betaalt de aandacht voor uw bedrijf achteraf de kosten ruimschoots terug. 

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.