Blog

‘Niks’, zult u zeggen. ‘Ik ben namelijk een schilder’. Groot gelijk. En tóch… wie er eens een filmpje van een project heeft laten maken, of een bedrijfsfilm, die weet hoe leuk het is en hoe professioneel het kan overkomen en hoezeer het kan leiden tot nieuwe contacten, nieuw werk.

Gezien? Dat grappige filmpje van Flexschilders? Eentje, lekker overdreven, met een heel slechte schilder, en eentje met een schilder  die alles wel goed doet? Op Youtube niet erg veel bekeken, maar ik heb het ook op Facebook gezien, en daar wordt het vaak gedeeld en geliked. Slim van dat uitzendbureau, want bewegend beeld, dat is waar de mensen bij blijven hangen, waar ze naar blijven kijken.

Zoals trouwens ook naar dit filmpje: doet u mee? (Kenners: ja u hebt gelijk, we moeten nog een ondertitelde versie maken, want zeker mobiel worden filmpjes nog maar zelden geopend.)

En dit filmpje hebben we een tijdje geleden voor het betreffende schildersbedrijf gemaakt, omdat we toen ook al in film geloofden en dachten dat we u daar wel eenvoudig van konden overtuigen. Voor 1500 euro overleg je met een deskundige journalist/scenarist, ontvang je een script en een draaiboek, komt een professioneel videobedrijf dat filmen, wordt een muziekje en eventueel een voice-over opgenomen, afgemonteerd… klaar. Voor geen geld heb je dus een professionele bedrijfspresentatie. Kan nog steeds, hoor, neem maar contact op met eisma content marketing. Of met mij direct, dat mag ook.

Je kunt ook wachten en hopen op dat je genomineerd wordt voor de Nationale SchildersVakprijs trouwens, want dan wordt er een video van je genomineerde project gemaakt. Zoals deze, om maar een voorbeeld te geven. Dan weet u meteen wat daar de commerciële waarde van is.

Pas had ik contact met een trotse schilder die een mooi project had, en ik wees hem er op dat we dat konden filmen (een drone leek me in dit geval een mooie extra aanvulling). Maar ja, de prijs, he? En dus gaan we dan maar zelf knutselen, of gebruiken de diensten van de neef van de zwager van een aangetrouwde zus van onze moeder. Dat is ofwel een goedwillende amateur en dan duurt het eeuwen voor het af is en ben je nóg niet echt tevreden, of het is een professional die jou, vanwege de hechte familieband, niet tegen het hoofd wil stoten en daarom voor een fles wijn of een pot verf een goedgemaakte film aflevert. Zo’n beetje alsof een particulier aan u zou vragen zijn huis voor niets te schilderen, want ‘jij kan dat zo goed en dan blijf je tenminste bezig’.

Daar heb ik overigens mooie voorbeelden van gezien. Video’s die best goed gelukt zijn, draaien op websites maar vooral op social media, en die voor de schildersbedrijven in kwestie een onverwacht groot bereik opleveren en onverwachte goodwil en klanten. Ga daar vooral mee door, zou ik zeggen: bewegend beeld is de toekomst. En op een gegeven moment stapt u dan toch over naar professioneel geproduceerde video’s. En dan gaat u op zoek naar de meest deskundige, meest full-service, meest prettige partij om mee samen te werken.

…….

….. 🙂

 

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven