Blog

Waarderen werkt

Het compliment is het meest onderschatte sociale instrument dat we tot onze beschikking hebben. Een compliment ontvangen, of geven, kan je hele dag goed maken en is helemaal gratis!

Een van de belangrijkste behoeften van mensen is om van betekenis te zijn. De meest concrete manier om dit te ervaren, is het krijgen van waardering voor wie je bent en wat je doet. Het mooie is dat ieder mens feitelijk ècht van betekenis is!

In het dagelijks werk zie ik dat regelmatig én vooral de nadruk wordt gelegd op wat er niet goed gaat, terwijl er zoveel waardevolle gebeurtenissen zijn waar je waardering voor kunt opbrengen. Het gekke is dat elkaar een compliment geven, in de dagelijkse praktijk, vaak achterwege blijft. We slikken het vaak in en als we zelf eens een compliment ontvangen reageren we hier ook nog eens ongemakkelijk op: ‘Och, dat stelt toch niets voor, of: het spreekt vanzelf’.

Bij hoge uitzondering, laat ik je nu eens meekijken in mijn trainershandboek. Met een simpele oefening verklap ik hoe complimenten geven eenvoudig te cultiveren is. Sluit bijvoorbeeld je volgende (teamleiders) vergadering hiermee af en ervaar de positieve effecten op de onderlinge samenwerking.

Feel good rondje
Ik noem het ook wel het ‘feel good rondje’. De kaarten van het Kernkwaliteitenspel van Daniel Ofman (ISBN 9021543265) of die van het Kwaliteitenspel van Peter Gerrickens (ISBN 9789074123013) zijn hier heel goed voor te gebruiken. Gebruik alleen de kaarten met ‘kwaliteiten’, de kaarten met ‘vervormingen’ zijn voor een andere oefening (feedback geven en ontvangen).

De deelnemers zitten in een open kring, in het midden op de grond ligt de stapel kwaliteit-kaarten ondersteboven (de kwaliteiten zijn dus niet zichtbaar). Iemand begint en trekt een kaart die hij hardop voorleest. Deze kwaliteit mag hij niet zelf houden, maar geven aan een collega van wie hij vindt dat de genoemde kwaliteit helemaal bij deze collega past.
‘Ik geef jou de kwaliteit BELANGSTELLEND omdat ….’ Het waarom is hierbij belangrijk. Wat maakt dat je collega deze kaart verdient? Nog belangrijker, wat doet het met jou dat je collega bijvoorbeeld persoonlijke interesse en medeleven toont? De collega neemt de kaart dankbaar in ontvangst zonder in discussie te gaan. Vervolgens mag hij nu zelf de volgende kaart pakken en weer aan een collega geven enz.

De kracht van deze oefening is dat de doorgaans onzichtbare ‘lijntjes’ tussen collega’s ineens benoemd worden. Het is enorm motiverend, leuk en prettig om te horen dat een collega jou bijvoorbeeld als rolmodel ziet of enorm veel houvast heeft aan jouw wilskracht of directheid.

Als je er minimaal een half uur voor uittrekt zie je dat de groep de smaak te pakken krijgt. Men is zelfs heel oplettend in het voorkomen dat er groepslid buiten de boot valt en zorgt ervoor dat iedereen minstens een kaart krijgt. Het accent gedurende de hele oefening ligt niet alleen op het waarderen van elkaars kwaliteiten maar ook op de groep als geheel en wat jullie met elkaar verbindt.

Dus ondernemer, wil je met minimale middelen het onderlinge vertrouwen in je organisatie vergroten en een optimale samenwerking en saamhorigheid stimuleren?
Maak werk van COMPLIMENTEN.

Over Wilbert Teunissen

Wilbert Teunissen (1957) is een Bedrijfsadviseur en communicatietrainer bij Savantis. Hij adviseert bedrijven over hun opleidings- en ontwikkelingsvraagstukken. Hiernaast verzorgt Wilbert trainingen op het gebied van ‘soft skills’. Denk hierbij aan: Coachend leiderschap voor de voorman/teamleider, Klantgericht werken en Praktijkopleider.

Savantis is gevestigd in Waddinxveen en verzorgt trainingen voor o.a. de schilders- en onderhoudsbranche.
www.savantis.nl/training of w.teunissen@savantis.nl

Bekijk alle berichten van Wilbert Teunissen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.