Blog

Waar ligt de toekomst van het schildersbedrijf? Je kunt een paar richtingen aangeven. En dan je conclusies trekken.

Het komt door een inspirerend gesprek dat ik onlangs had met een supersnel groeiend schildersbedrijf in het midden des lands. Wie wint heeft altijd gelijk, maar de analyse vond ik in ieder geval sterk. Kijk:

Je hebt de zzp’ers. Die zijn er in soorten en maten maar in ieder geval pakken die een belangrijk deel van de particulierenmarkt. Dat geldt zowel waar het de particulieren betreft die sterk op de kleintjes moeten letten, daar vind je de zzp’ers van oost-Europese huize en zzp’ers die om één of andere reden vinden dat ze niet meer dan 15, 25 euro per uur kunnen vragen. Het geldt ook voor de particulieren die wel wat meer te besteden hebben en graag persoonlijk contact hebben met een vakman die een stapje extra voor ze zet. Prima prijzen, tot 45 euro per uur zijn geen uitzondering, kun je als zzp’er redelijk van leven en zelfs wat opzij zetten.

In die markt is het ondertussen heel lastig voor schildersbedrijven mét personeel om te concurreren. Veel hoger met je prijs kan zitten heeft weinig nut, want wat voor reden kun je daarvoor aanvoeren? Dat je hogere overhead hebt, wat heeft een opdrachtgever daarmee te maken? En de persoonlijke aandacht krijgt hij dus ook van zijn huis-zzp’er. Je kunt het als klein schildersbedrijf-met-personeel best aardig in concurrentie met zzp’ers en vergelijkbare bedrijven volhouden, maar schoppen ze iemand van je mensen op zaterdag op het voetbalveld onderuit, dan zit je er qua doorbetalen opeens aan vast en kan het financieel opeens heel slecht gaan uitpakken. (een zzp’ers doet er goed aan om sowieso niet te gaan voetballen, natuurlijk, of hij moet zich een aov kunnen veroorloven).

Aan de hele andere kant van het spectrum zitten schildersbedrijven die zich met huid en haar aan de corporaties hebben overgeleverd. Het lijkt wel op ondernemen, maar ook weet niet. In de extreemste gevallen zijn letterlijk de bedrijfsbureau’s van de schildersbedrijven gefuseerd met die van de woningcorporatie. We denken zo goed mee, dat de corporatieproblemen ook onze problemen zijn. Dat zij geen geld hebben voor onze diensten is ook ons probleem, dus gaan we daarover meedenken. Dat doen we in ruil voor continuïteit. Die tienduizenden woningen lopen niet weg en moeten onderhouden worden. We hebben nog wel schilders, maar als we eerlijk zijn komt onze meeste omzet uit materialen; keukenenovatiespullen, gevelisolatie. De arbeid doe je er min of meer voor niets bij…

Daar tussendoor walst de nieuwbouw. Een precaire tak van sport, die je heel goed moet beheersen of je valt onherroepelijk om. Ten eerste is er een soort nieuwbouw en renovatie waar je je als Nederlandse schilder helemaal niet druk om zou moeten maken: de boel snel in de tex zetten, alles netjes in de zijdeglans, dat doen ploegen uit Oost-Europa dus heus net zo goed als wij, alleen een stuk goepdkoper. Pas als het allemaal wat preciezer mag, voor rijkere bewoners, met een ‘hoog afwerkiingsniveau’, dan komen de Nederlanders in beeld en dan nog alleen de bedrijven die superflexibel kunnen schakelen en opschalen.

Blijft over? Een wereld om in te ondernemen. Klanten vinden, klanten binden. Het hogere particuliere segment zit daar in: mensen die een huis van een miljoen kopen en ontzorgd willen worden bij het opknappen en inrichten. Horecaketens, winkelbedrijven, verzekeringswerk. Instellingen. VvE’s. MKB-bedrijven. Fabrieksterreinen, klinieken, welzijnscentra, zwembaden… er is zo ongelooflijk veel vastgoed dat onderhouden moet worden, dat een zzp’er of een kleine schilder niet zo snel zal oppakken… volgens mijn zegsman van laatst ligt daar nu juist de ruimte. En wat zijn bedrijf betrof had hij gelijk…

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.