Ga naar hoofdinhoud

Voordeurtest


In zijn laatste blog werpt Jan Maurits Schouten een interessant balletje
op. Welke klanten passen het best bij jouw bedrijf. Het antwoord op die vraag
vind ik met een dosis zelfkennis en de nodige ervaring.

Tijdens ons kennismakingsgesprek bij mij thuis komen Jan Maurits en ik al snel op mijn wijze van bedrijfsuitoefening. Ook over mijn ervaringen met de bewoners van landhuizen, villa’s en daaraan verwante bouwwerken. Mijn indruk is dat wanneer sommige mensen een overdaad aan luxe ter beschikking hebben dit gepaard gaat met een zekere mate aan hersenbeschadiging. Fundamenteel wantrouwen en een kolderiek eisenpakket maken een prettige werksfeer bijna onmogelijk.
 
Paard van Troje
Evenals mijn collega John Hausman ben ik op een gegeven moment het punt voorbij om nog langer het verlengstuk te willen zijn van de grillen van een baas. “Als het zo moet dan doe ik het liever zelf” is zestien jaar geleden mijn startersmotto.
 
In het begin neem ik al het werk aan wat ik op mijn pad tegenkom. Gaandeweg merk ik dat ik met sommige klanten beter overweg kan dan met anderen. Er is een gemeenschappelijke deler.
 
Ik ontwikkel de voordeurtest. In de tien seconden nadat een nieuwe klant de voordeur open doet krijg ik een eerste indruk. Ik weet dat de klant precies hetzelfde doet. Bevalt de indruk is het oké. Bevalt ie niet dan blijkt de klant ook vaak achteraf een paard van Troje. Ik rol van de ene verrassing in de andere en een paar keer houdt het pas op bij de rechtbank.
 
Het komt voor dat ik dat ik niet eens een offerte wil maken.
 
Doelstelling
Een bedrijfsstudiedag van Jaap Bron maakt mij opmerkzaam op het fenomeen doelstelling. Op welke manier wil ik als ondernemer mijn bedrijf uitoefenen. Hoe wil ik werken, voor wie wil ik werken en op welke manier wil ik werken.
 
Ik wil er meteen aan toevoegen dat in de jaren 2000/2001 als ik op een gegeven moment met drie man personeel werk, mijn tot dan gehanteerde doelstellingen de prullenbak in kunnen. Met of zonder personeel maakt een wereld van verschil.
 
Doelstellingen zijn niet één twee drie te formuleren. Talloze factoren tellen mee. Maar met een glas wijn en een sigaartje overdenk ik soms mijn werk. En mijmerend merk ik dat alles steeds draait om vertrouwen.
 
Boeren, burgers, aannemers, directeuren, advocaten, chirurgen, tweedehands autoverkopers…
 
Het is maar net met wie je het beste overweg kan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


30 miljoen subsidie voor emissievrije bedrijfsauto’s

Onderzoek werpt nieuw licht op ‘watergedragen’

Blom komt met VR-simulator voor hoogwerkertraining

Havisten stromen vaker door naar het mbo

Gigantische kinderboekenkast op Haagse muur


Naar archief >