Blog

Eens in de zoveel tijd komt de gedachte weer op: er moet meer aan promotie van schilderwerk gedaan worden; aan het werk van de schilder. Ik zie het daar voorlopig niet van komen, niet gezamenlijk.

De Winterschilder zit nog bij veel mensen in het hoofd en wordt nog veel gebruikt door schildersbedrijven. Van hun brancheorganisatie krijgen ze daar geloof ik ook nog steeds wel promomateriaal voor, ook al is de regeling, waarbij je van het Bedrijfschap per man per dag bijbetaald kreeg als je hem/haar aan het werk hield in de winter, al heel lang afgeschaft.

De reden dat de mensen die winterschilder kennen is omdat er jarenlang op nationale televisie, en ik meen me uit mijn kindertijd ook iets te herinneren uit de bioscoop, reclame voor gemaakt werd. Was het effectief? Geen idee. Maar we weten er nog van.

Datzelfde Bedrijfschap produceerde begin deze eeuw nog een paar keer landelijke campagnes die ik persoonlijk best sterk vond, maar vooral op gemopper stuitte over dat het te veel kostte en ‘wat had je er aan!’.

Sindsdien is het Bedrijfschap opgeheven en is de schildersbranche door uiteenvallende bedrijven en afnemende lidmaatschapbereidheid een stuk minder goed in de slappe was gaan zitten. Campagnes worden nu veel beperkter en vaak voor kleinere doelgroepen gevoerd, meestal ook nog eens met een zeer nadrukkelijk label er aan: een verfmerk, een brancheorganisatie wil óók graag meeliften met de boodschap dat mensen hun huis door een vakman moeten willen laten schilderen.

Nee, een landelijke campagne waarin de woonconsument er op gewezen wordt dat zijn huis onderhoud behoeft, dat dat het best door de vakman kan gebeuren en dat hij/zij geen spijt zal krijgen van een schilderbeurt, integendeel er over kan opscheppen tegenover buurtgenoten en familie, zo’n campagne zie ik niet snel meer komen. Of ik moet me vergissen.

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.