Blog

U bent goud

Vroeger zette je af en toe een advertentie in de plaatselijke krant. En je sponsorde een bord langs het voetbalveld. Moet u nog steeds blijven doen. Maar informatie over uw bedrijf vertegenwoordigt waarde. Die geld kan opbrengen.

We weten het allemaal: elk schildersbedrijf krijgt de meeste klanten via mond-tot-mond reclame. Misschien is dat zelfs wel met de meeste producten en diensten die we kopen: ze zijn ons bijna allemaal wel eens door iemand aangeraden of we hebben ze ergens bij iemand gezien. Adverteren is desalniettemin belangrijk: het ondersteunt de merkbeleving. Als veel mensen in uw omgeving zeggen dat ze graag Coca Cola drinken, en u weet dat Pepsi precies hetzelfde soort van goedje is, dan helpt het de makers van Coca Cola als u hun mierzoete reclames kunt verteren: u associeert dan dorst aan tips van vrienden, geladen met de beleving van dikbuikige kerstmannen en glimlachende wereldburgers. U kiest dan eerder voor dat merk.

Anyway: het mond-tot-mond-circuit is belangrijk. Maar dat circuit is wel aan het veranderen. Door de social media. Mensen raden elkaar niet alleen life, bijvoorbeeld op het schoolplein of op een verjaardagsfeestje, schildersbedrijven aan, ze vragen elkaar er naar en delen het met elkaar op Facebook en Twitter. Van belang is het dus dat u op die media bent. Niet om er reclame te maken zoals u in de krant zou doen, maar om er voor te zorgen dat de mensen over u gaan ‘praten’, dingen over u met elkaar gaan delen.

En laat nu juist het schildersvak zich ge-wel-dig lenen om gedeeld te worden? Om een leuk fotootje, mededelinkje op te leveren waarover mensen ‘praten’? Ga maar na: het begint al met de herkenbaarheid van de schilder: zijn witte pak, zijn bus, zijn steiger, zijn verf en kwasten: heerlijk concrete dingen die meteen in het oog springen. ‘Iconisch’noemen we dat: een plaatje dat we meteen herkennen en al meteen een zekere positieve lading heeft. Een foto waar u en uw spullen op staan is al snel het bekijken waard.

En dan: u komt nogal wat tegen aan achterstallig onderhoud tegen. Mensen zijn ook altijd ramptoeristen. hoe erger de bladders, de houtrot, de ontbrekende delen, hoe meer de mensen geïnteresseerd zijn. Zet er een beetje een deskundig commentaar bij over de oorzaak, zodat het niet té lollig wordt: u bent professional, tenslotte.

En nu komt het educatieve: u kunt via de social media met steeds een foto laten zien hoe u een karwei aanpakt: houtrotreparaties, een boeiboord kaal maken: voor u is het dagelijkse kost, maar uw volgers vinden het leuk en leerzaam om te zien. Wees niet te zuining met het delen van uw vakkennis.

En dan het unieke van de schilder: het komt er weer geweldig uit te zien. Op een manier die iedereen meteen kan waarderen. Kijk: een installateur kan trots zijn op hoe hij een ketel heeft opgehangen, maar ik zie van een foto niet hoe knap hij de leidingen hjeeft opgebost. Maar een leek ziet wél meteen aan uw foto hoe mooi de dakstijl glanst in het zonlicht, hoe strak het kozijn geworden is.

Kortom: voor de scocial media bent u goud: uw vak bestaan van voor naar achter uit fotografeerbare en deelbare elementen. U hoeft helemaal niet elk uur weer gevat uit de hoek te komen. Gewoon laten zien waar u mee bezig bent zal uw vitruele mond-tot-mond promotie laten groeien. 

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.