Ga naar hoofdinhoud

Trend als visie.


Tegenwoordig zie ik overal appeltjes-groen, oranje en rood. In scholen, ziekenhuizen en kantoren. Is hier nu sprake van trend of visie?
Als gebruiker van deze gebouwen kunnen wij toch op zijn minst van de ontwerper verwachten hier een visie over te hebben. Of is dit geen visie maar een commercieel sausje?

Trend.

Trend is een verschijnsel dat slechts beperkte tijd houdbaar is en multifunctioneel wordt toegepast. Zo zie je tegenwoordig appeltjes-groen, oranje en rood in kantoren, scholen en tenminste één ziekehuis in aanbouw waar ik onlangs ben geweest. Het vervelende van trend is dat het slechts een kort leven is beschoren en ook al niet bijdraagt aan de huidige duurzaamheidsgedachten. Laat staan aan een healthy en healing environment. Een terminologie die je steeds vaker hoort.

Al die schreeuwende kleuren, het woord zegt het al, zijn we toch redelijk snel beu blijkt uit mijn onderzoek.

 

Commercieel sausje als visie

Laatst was ik bij een presentatie van het Mondriaan College in Den Haag. De visie van de ontwerper is het volgende. De huidige generatie noemen wij de Einstein-generatie omdat zij alles tegelijkertijd doen. Tot zover is dit een meer gehoord idee. De Einstein generatie houdt van kleur dus krijgen zij kleur. Deze gedachtengang is helaas onjuist. Niet alleen jong volwassenen houden van kleur. Uit mijn onderzoek over kleur blijkt dat ook volwassenen heel veel van kleur houden. Dit wil nog niet zeggen dat je ondergedompeld wilt worden in een kleurlawine. Een deel van de generatie jongeren is bovendien hyperactief. Hyperactief kleurgebruik draagt niet bij aan gewenst gedrag maar eerder aan het tegenovergestelde.

Deze "visie" kan dus de prullenmand in. 

 

Ook was ik laatst in het Jeroen Bosch ziekenhuis in aanbouw. Als je in de bouw werkt dan zie je nog eens wat. Hier hebben de kamers een nis. En welke kleuren heeft zowel het plafond, de muren, de kozijnen en de deuren in deze nis? U raadt het al! Appeltjes-groen, rood en oranje! Ik weet bij dit complex niet wat de "visie" van deze ontwerper is. Misschien denkt deze ontwerper wel dat een ziekenhuis per definitie een healing environment is. Wat mij betreft kan deze "visie" op dezelfde plaats belanden als die van de vorige visionair.

 

Visie.

Gelukkig kom ik ook mensen tegen die wel visie hebben en weten waar ze mee bezig zijn. Zo had ik laatst een gesprek met een omgevingspsycholoog die tevens architect is. Nu was ik er al lang van overtuigd dat de omgeving je gedrag beÏnvloedt. Maar volgens haar informatie wordt 70% van je gedrag door de omgeving bepaalt. Tel uit je winst! 

Visie is een emphatische denkwijze. Kleur en kennis van kleur en kleurenpsychologie ten dienste stellen van het doel dat je wilt bereiken. Kleur is geen doel op zich en laten we trend waar het thuis hoort. Kleding en assecoires of desnoods een auto. Daar ben je in ieder geval weer redelijk snel vanaf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Meiden ‘snuffelen’ aan bèta en techniek op Girls’ Day

Mewa investeert in AI-gebaseerde lichaamsmeting

‘Bijna helft werkenden redt het niet tot pensioen’

Brandbrief over zero-emissiezones

Helft eigenaren stelt woningonderhoud uit


Naar archief >