Blog

Bedrijven adviseren betekent het hele bedrijf bekijken, en niet alleen een onderdeel. Dat is een wetenschap die ook op andere gebieden van nut is.

 

Vanochtend was ik bij mijn fysiotherapeut, ik loop namelijk al enige tijd met hardnekkige nekklachten die maar niet over willen gaan. Een afspraak duurt maximaal 20 minuten, dus elke minuut telt. Ik maakte aanstalten om mijn shirt uit te trekken zodat ik direct onder handen genomen kon worden maar moest eerst nog even gaan zitten. Er volgde een spervuur aan vragen. Slaapt u goed? Hoe gaat het privé? En op het werk? Op een schaal van 1 tot 10, hoeveel pijn doet deze beweging en deze? Wat denkt u zelf dat er aan de hand is? Terwijl de tijd maar doortikte en ik wat onrustig begon te worden, viel mijn oog op het bordje ‘Holistische fysiotherapie’ bij de deur. Holistisch, Googelde ik later, komt van Holos dat ‘heel’ betekent. Deze behandeling, zegt Google, is gericht op bewustwording en kan genezen op o.a. fysiek, psychisch en spiritueel niveau.

Ja ja, dacht ik, het maakt mij eigenlijk niet uit hoe, zolang ik maar van mijn nekklachten afkom. Toch zit er wel iets in, een holistische aanpak geeft de beste kans om effectief mijn klachten te verhelpen. Je neemt namelijk het gehele ‘systeem’ onder de loep.

Eigenlijk doen we dit in de bedrijfsadvisering net zo. We kijken naar het grotere geheel: we onderzoeken waar het ‘zeer doet’ in het bedrijf èn waarom. Het intakegesprek vooraf helpt een goed beeld te krijgen van de beleving en motieven van de deelnemers.

Dit doen we omdat we weten dat er geen standaard oplossing is voor een ‘probleem’. De beste oplossing is immers die oplossing die het gewenste resultaat geeft. Dat lijkt eenvoudig, maar de oorzaak van ‘het probleem’ ligt in de meeste gevallen vrijwel nooit bij één partij. Iedere (functie)laag in de organisatie maakt veelal onderdeel uit van het probleem en het systeem houdt doorgaans onbewust het probleem in stand.

Een directie, bijvoorbeeld, wenst een betere terugkoppeling en een proactieve houding van zijn teamleiders. Zij realiseren zich vaak onvoldoende dat dit gedrag door de jaren heen door henzelf bij hun teamleiders is aangeleerd. Medewerkers trainen om hun werk beter te doen is maar één kant van de oplossing. Als het nieuwe gedrag intern niet geaccepteerd en gestimuleerd wordt, dan verdwijnt die ook weer snel.

Een zelfdenkende, proactieve medewerker die zich bewust is van zijn eigen waarden èn die van het bedrijf wordt snel een ‘betweterige lastpak’. Wanneer een directie hier niet op voorbereid is kan je de uitkomst voorspellen. Tijdens trainingen hoor ik regelmatig de opmerking “Weet je wie hier moet zitten? Mijn baas!”.

Een training voor je medewerkers organiseren is in de meeste gevallen zinloos als je je beperkt tot degenen die het ‘probleemgedrag’ vertonen. Voor een blijvend resultaat van een training moet je de effecten op alle functielagen volgen en blijven steunen. Eerst het hele systeem onder de loep nemen is daarbij de eerste, noodzakelijke stap.

Voor mij is de oplossing in zicht: ik moet van mijn fysiotherapeut vroeger naar bed, meer bewegen en trouw mijn oefeningen doen. Dan komt het allemaal goed.

Over Wilbert Teunissen

Wilbert Teunissen (1957) is een Bedrijfsadviseur en communicatietrainer bij Savantis. Hij adviseert bedrijven over hun opleidings- en ontwikkelingsvraagstukken. Hiernaast verzorgt Wilbert trainingen op het gebied van ‘soft skills’. Denk hierbij aan: Coachend leiderschap voor de voorman/teamleider, Klantgericht werken en Praktijkopleider.

Savantis is gevestigd in Waddinxveen en verzorgt trainingen voor o.a. de schilders- en onderhoudsbranche.
www.savantis.nl/training of w.teunissen@savantis.nl

Bekijk alle berichten van Wilbert Teunissen

2 reacties op “‘Een training die alles oplost? In je dromen!’

  1. jw reuser schreef:

    Hoi Wilbert,
    Dat was weer een leuk blog.
    Een leuke doch interessante methode om je mensen beter te begrijpen en zij zichzelf ook begrijpen is het Structogram.
    Vele groeten
    JW

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.