Blog

Al weer heel wat jaren kennen we de toolboxmeeting; het kort periodiek werkoverleg waardoor de veiligheid op de werkplek wordt bevorderd. VVCA** gecertificeerde bedrijven zijn verplicht om minimaal 10 keer per jaar een toolboxmeeting te houden voor alle medewerkers. De werkgever draagt daar verantwoording voor. Maar ook niet-VCA gecertificeerde (bouw)bedrijven zijn vanuit de Arbowet verplicht om medewerkers goed te instrueren. Een toolboxmeeting maakt de medewerker nog beter bewust van de gevaren op het werk.


Laat ik er maar niet omheen draaien; ik ben nìet zo onder de indruk van het leerrendement van de gemiddelde toolboxmeeting die vandaag de dag door menig ondernemer, met overigens alle goede bedoelingen, wordt georganiseerd. Ik zie de toolboxmeeting te vaak terug komen in de vorm van een vergadering. De werkgever (of een inhoudelijke specialist) doet daarbij mondeling of schriftelijk zijn uiterste best om zoveel mogelijk kennis over het voetlicht te brengen, in de hoop dat de informatie voldoende wordt opgepikt. Maar gebeurt dat ook voldoende? Ik waag het te betwijfelen.

Sexy or not
Laten we wel wezen; VCA is nu eenmaal niet ‘sexy’. Daarbij zorgt het verplichte karakter van dit soort bijeenkomsten er niet voor dat de gemiddelde schilder hiervan ‘enthousiast wordt’. Vanuit mijn trainerservaring weet ik dat je een schilder pas echt enthousiast krijgt als er iets ‘gebeurt’. Je moet hem verrassen, prikkelen, uitdagen, confronteren en vooral ook serieus nemen. Want juist dát enthousiasme is belangrijk voor transfer; dat de lesstof ook op de werkvloer wordt opgepakt. Het gaat per slot om zijn eigen persoonlijke gezondheid en die van de collega’s op de werkvloer.
Zoete koek
Ik heb de proef op de som genomen. Samen met een aantal collega’s zijn we aan de slag gegaan. We wilden een vorm bedenken waarbij de deelnemers ook echt iets zouden beleven; verrast, geprikkeld en uitgedaagd zouden worden zodat de grote hoeveelheid (soms saaie) lesstof echt zou blijven hangen. Die werkvorm werd de Pubquiz en blij verrast waren we te merken dat de noodzakelijke kennis er bij de deelnemers in ging als zoete koek!
De werkvorm: Pubquiz
Ben je nu op zoek naar een werkvorm waarbij de medewerkers met plezier en effectief kennis opnemen? Dan heb ik goed nieuws: snel en effectief leren kan ook leuk zijn en men neme:
* een grote groep deelnemers;
* een gezellige Pub-sfeer compleet met banners, tafelkleedjes en bierviltjes;
* een gezellige tafel per groepje;
* benoem teamcaptains en teamnamen;
* gezellige opzwepende muziek;
* een vleugje competitie en een prijsje voor de beste groep;
* een Pubquiz-master en inhoudsdeskundige.
Serveer het geheel in hoog tempo en bouw humor en een aantal verrassingselementen in.

Verhit
Zelden zag ik schilders met een opgewonden rode kleur, verhit discussiëren over het juiste antwoord op een quizvraag en uitbundig juichen bij een correct gegeven antwoord.
De winst is dat toolbox onderwerpen na zo’n werkvorm als de Pubquiz ineens weer heel erg gaan leven bij de schilders en daarnaast -niet onbelangrijk- heeft u na afloop een heel aardig beeld gekregen van het kennis- en vaardigheidsniveau van uw medewerkers.

Benieuwd hoe dat er aan toe gaat? Bekijk hier een filmpje dat er van gemaakt is.
Ik wens u veel succes en plezier!

Over Wilbert Teunissen

Wilbert Teunissen (1957) is een Bedrijfsadviseur en communicatietrainer bij Savantis. Hij adviseert bedrijven over hun opleidings- en ontwikkelingsvraagstukken. Hiernaast verzorgt Wilbert trainingen op het gebied van ‘soft skills’. Denk hierbij aan: Coachend leiderschap voor de voorman/teamleider, Klantgericht werken en Praktijkopleider.

Savantis is gevestigd in Waddinxveen en verzorgt trainingen voor o.a. de schilders- en onderhoudsbranche.
www.savantis.nl/training of w.teunissen@savantis.nl

Bekijk alle berichten van Wilbert Teunissen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.