Ga naar hoofdinhoud

Schildersopleiding


Als ambitieuze schilder, die zichzelf constant wil verrijken met (vak)kennis, heb ik gezocht naar een goed aansluitende vaktechnische opleiding. Deze moest het vervolg zijn van de MBO opleiding die ik aan het Nimeto in Utrecht heb gevolgd. Nu zullen de meeste van u meteen roepen “dan moet je naar een PTH opleiding” maar daar wringt nu juist de schoen!

 

 

Schildersschool
Tijdens mijn tijd aan het Nimeto (afstudeerjaar 1994) zijn de basisvaardigheden voor het ondernemerschap in een schildersbedrijf bijgebracht. Hier heb ik veel van opgestoken en het heeft mij wel degelijk verder geholpen in mijn professionele leven. Sterker nog, ik heb nu zelf een schildersbedrijf. Deze basisvaardigheden zet ik nog steeds in, al zijn ze wel veranderd door de tijd.

Vakken
De meeste vakken die ik kreeg voorgeschoteld tijdens deze vierjarige opleiding hadden direct of indirect met het schildersvak te maken. Dit maakte de opleiding voor mij redelijk eenvoudig te doen. Dit kwam omdat de lesstof dicht bij mijn interesse (verf-schilderwerk) lag. En dat gold ook voor veel van mijn klasgenoten. Op deze wijze kun je de potentie van de leerlingen goed benutten. Blijf bij hun interesses in de buurt. Dat maakt het leren een stuk eenvoudiger.

Vervolgopleiding
Na heel wat jaartjes in de schildersbranche gewerkt te hebben werd de onrust in mij steeds groter. Ik wilde doorleren. Meer technische kennis opdoen. Verdieping. Maar ook meer weten over economie en bedrijfsvoering. Dit betreft de zaken die je tijdens de groei van een schildersbedrijf tegenkomt. Maar ook voor een technisch adviseur of projectleider zijn dit zeer relevante onderwerpen. Na lang zoeken kwam ik er achter dat er maar een deeltijd opleiding op HBO niveau mogelijk was. De Pedagogische Technische School. Kort gezegd, de PTH.

De PTH
Nu is de PTH in eerste instantie een docenten opleiding. Voor menig student was docent worden echter niet het doel van deze opleiding. Ook niet voor mij. Ik wilde gewoonweg meer verdieping van mijn vak, er was geen betere optie. En ach, voor de klas staan is best wel leuk en kan het papiertje “docent” kan altijd van pas komen. Dus pakken we die pedagogische en didactische vakken gewoon mee.

Interesses
Tijdens deze opleiding waren voor mij de verftechnische vakken leuk, interessant en goed te doen. Leuke docenten die ik meteen begreep. Ook de relevantie van de aangeboden lesstof was me meteen helder. De pedagogische en didactische vakken daarentegen, gingen een stuk minder vanzelf. Ik kwam er gaande weg achter dat een meeste van deze vakken gewoonweg te ver van mijn interesses af lagen. De docenten vond ik warrig, onduidelijk (voor een techneut). De lesstof abstract en vergezocht. Ik moest daardoor erg veel energie steken in vakken die ik niet interessant genoeg vond.

HBO verftechniek
Waar ik met dit verhaal naar toe wil is of er wellicht een markt is voor een echt vervolg op het MBO. Ik heb veel mede studenten om dezelfde redenen als ik zien afhaken van de PTH. Deze mensen hadden een HBO opleiding “verftechniek” wellicht wel volbracht. Ik denk dat er ruimte is voor zo’n opleiding. Misschien kunnen verffabrikanten, grossiers, vakorganisaties en opleidingsinstanties eens bij elkaar gaan zitten… Ik zie een markt. Waar kan ik inschrijven?


Deel via:

8 reacties

  • karl de lange

    Richard,

    Deze opleiding bestond al, er was een HBO Beschermingstechniek te Enschede, mede opgezet door een aantal verffabrikanten, die helaas ter ziele is gegaan wegens te weinig animo. Een prachtige breed georienteerde opleiding die de branche echt nodig heft dus ik ondersteun je initiatief.

  • Ernst

    Ik herken me deels in dit verhaal. Met het verschil dat ik, als zzp-er die al heel wat jaren werkzaam in de schildersbranche is, ook zocht naar een vorm van scholing.
    Ik ben namelijk een van de velen die het vak is ingerold en geen schilderopleiding heeft genoten.
    De zzp-er die bewust voor de zelfstandigheid kiest, kan eigenlijk alleen door middel van een ervaringscertificaat, of losse cursussen ,zichzelf laten scholen, wat ik dan ook gedaan heb.
    Zeker gezien de explosieve groei van het aantal zzp-ers de afgelopen jaren denk ik dat ook hier voor de diverse opleidingsinstituten een grote kans ligt.

    1. Johan

      Beste Ernst,
      Zat even op internet te surfen
      Kwam ik dit stukje tegen .
      Ben benieuwd welke cursussen enz
      Gedaan hebt en evt aanraad
      Ben zelf ook een zzp er en opzoek naar opleidings mogelijkheden
      Alvast bedankt
      Met vriendelijke groet johan hoogland

  • Daniël Combé

    Beste Richard,

    Uiteraard ken ik je nog van de PTH, inmiddels heb ik de opleiding (bijna) afgerond en ben ik docent geworden binnen een MBO instelling.

    Wat betreft de onderwijskundige vakken erken ik dit probleem, het is inderdaad erg abstract. Ik denk ook dat er animo is voor een wat meer bedrijfskundige/verftechnische gerichte hbo opleiding. Deze was inderdaad naar horen zeggen gevestigd in Enschede, helaas is dit voor veel mensen in Nederland een uithoek.

    Het zou een optie kunnen zijn om in het midden van het land een opleiding te starten, dit spreekt wellicht meer mensen aan…

  • marcel

    Richard, ik wil best met je meedenken. Stel voor de interesse te peilen.

  • Levert

    Wie durft met mij de uitdaging aan om te starten met een HBO vertechniek opleiding. Ik ben bereid mijn ruime 45 jarige technische kennis beschikbaar te stellen. En te komen tot een nieuw instituut voor vertechniek.

  • Jan Maurits Schouten

    Ik vraag me af of je zo’n aparte opleiding wel zou moeten willen. De Beschermingstechniek-opleiding leidde voornamelijk op tot laborant bij de verffabrieken.
    Ik zie wel een rol voor Eisma Bouwmedia; we zouden webinars kunnen gaan geven of digitale onderwijsmiddelen kunnen ontwikkelen, bijvoorbeeld over verftechnologie, in samenwerking met docenten uit het onderwijs maar vooral ook uit het bedrijfsleven.
    Het moeilijke daarbij is vooral het vaststellen waar nu werkelijk interesse voor is. Moeten we diep de chemie in, polymerisatieprocessen en dergelijke, of zouden we het toch praktischer, over ondergrondproblemen en oplossingen moeten hebben. En… zou je bijv 45 euro willen betalen voor een sessie waarin een deskundige in een of twee uur college geeft?

  • Richard Hoogstraten

    De PTH zoals ik hem heb gedaan was verdeeld in twee stukken. Een onderwijskundig en een verftechnisch. Waar ik op aanstuur is een opleiding waarin de onderwijskundige vakken komen te vervallen en de volle aandacht gaat naar het verftechnische gedeelte. Het zou dan ook in twee jaar moeten kunnen.

    Zoals Daniël (bijna afgerond, petje af man!) al schrijft zou het mooi zijn als deze in het midden van het land zou komen. (Nimeto?)

    Verder ben ik het niet eens met Jan Maurits. Ik vind dat bijvoorbeeld een technisch adviseur te weinig weet in het begin van zijn carrière. Door na het MBO nog twee jaar door te leren kan hij/zij de adviezen veel beter onderbouwen. Wel klopt het dat er in deze opleiding dan veel meer ruimte zou moeten zijn voor bedrijfskundige vakken.

    Levert. Ik hoop dat iemand deze handschoen oppakt en je helpt. Ik ga er mij niet mee bemoeien. Ik constateer alleen de vraag bij mijzelf. Wellicht is er nog veel te vinden in de boedel van de opleiding die Karl omschreef.

    Door de vele reacties die ik heb gekregen (ook via andere wegen) constateer ik veel animo voor een opleiding in deze richting.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Zilveren C2C-certificaten voor Pilkington

Online verfwinkel weer stukje minder online

Amerikaanse olympiërs rodelen goed geschuurd

Open Dagen Cibap fysiek of online bij te wonen

SchildersVakkrant verwelkomt nieuwe columnist


Naar archief >