Blog

Dit blog heb ik samen met Bas van Rossum van Woondialoog geschreven. Immers degene die het beste thuis is in de materie kan dit vaak het beste omschrijven. Wat Bas en ik gemeenschappelijk hebben is het belevingsaspect, de samenwerking en het geluk van de uiteindelijke gebruiker, oftewel het maatschappelijk profijt.

Klantbeleving als bindmiddel voor samenwerking

In maatschappelijke organisaties staat het welzijn en welbevinden van hun klanten centraal. Althans zo zou het moeten zijn. Door nieuwe wet- en regelgeving of doordat het zijn van een organisatie een doel op zich is geworden kan de missie van de maatschappelijke organisatie nog wel eens ondergeschikt raken. Ik ontmoette Bas van Rossum van Woondialoog. Met hem raakte ik in een boeiend gesprek. Hij is van mening dat juist door de essentie van klantbeleving centraal te stellen in een samenwerking, dat partijen juist efficiënter en effectiever kunnen werken.

Het proces

In werkprocessen en bij projecten hebben we veel te maken met verschillende organisaties, verschillende afdelingen en verschillende functies. Met ieder zijn eigen rol en belangen. Het beoordelen van het functioneren van mensen gaat meestal over individuele prestaties. De toegevoegde waarde aan de totale keten wordt vaak niet benoemd. Toch verwacht de buitenwereld dat de maatschappij profijt heeft van de samenwerking. En terecht…

Woondialoog

Bas probeert hier verandering in te brengen, door de juiste verbindingen te leggen in de totale ketenorganisatie. Zo begint het met het bijeen brengen van de directies. Samen stellen ze de (maatschappelijke) missie van de keten vast en vertalen het naar gezamenlijke jaar- en actieplannen. Dit geeft vervolgens meer houvast en focus voor het middenkader. Zij krijgen daardoor niet alleen de opdracht mee om zo goedkoop mogelijk te bouwen, maar zorg te dragen voor optimale klantbeleving: juist in de periode na de oplevering van het project. Immers dan pas voegt het project maatschappelijk iets toe.

Samen komen we verder

Het in gesprek gaan met elkaar over klantbeleving in de vastgoedketen is dus erg belangrijk. Bewustwording van alle omgevingsfactoren is daarbij essentieel.  Maar wat zijn deze omgevingsfactoren precies? Samen met Bas kwam ik al een heel eind. Bas wat meer vanuit zijn ervaringen als ketenregisseur en ik wat meer vanuit mijn kennis van kleur en beleving en mijn 22 jaar ervaring. Eigenlijk zouden alle gesprekken zo moeten gaan. Synergie is misschien wel het juiste woord. Het  geheel is immers meer dan de som van de delen.  U gaat vast nog meer van ons horen…

samenwerken samenwerken samenwerken samenwerken keten keten keten keten keten keten maatschappelijk maatschappelijk maatschappelijk maatschappelijk 

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

1 reactie op “Samenwerken, dus ook samen een blog schrijven.

  1. peter van pinxteren schreef:

    Verbinding leggen in de totale keten is een droom, een VISIE neerzetten, waarbij participerende deelnemers zich in kunnen vinden. Is een stap om te komen tot een concrete strategie. Er zijn kansen.
    Door de crisis sanering in de bouwkolom is er een hoop creativiteit en innovatie uit de ondernemingen verdwenen.
    Het zal dan ook de zelfstandige professional die bereid is echt samen te werken, DIE het anders denken en het implementeren van beleving in samenwerking zal aanwakkeren.
    Om te beginnen een gezamenlijke haalbare doelstelling definiëren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.