Blog

Prijsdruk

2
Prijsdruk
Ondanks goede tijden voelt een deel van de schilders prijsdruk.

Mijn vorige blog ‘Broodroof’ is nogal goed gelezen. De meningen verschilden als dag en nacht: velen vinden bijbeunen helemaal prima, maar er zijn ook felle tegenstanders en gelukkig ook nog genuanceerde meningen. Uiteraard weet ik zelf ook wel dat de titel ‘Broodroof’ en de woorden ‘beunen’ en ‘beunhaas’ reacties oproepen. De titel ‘Prijsdruk’ spreekt helaas al iets minder tot de verbeelding.

Terwijl juist de discussie over tarieven, goedkope schilders en prijsstelling vaak weer wel levendig is. Ik herinner mij nog een blog van twee jaar geleden: ‘LIEVER EEN GOEDKOPE SCHILDER DAN EEN VAKSCHILDER’. Dit ging over het feit dat opdrachtgevers eerder op internet zoeken op de term ‘goedkope schilder’ dan op ‘vakschilder’. Uiteraard leidde dit gegeven al tot de nodige discussie, maar de vlam sloeg pas echt in de pan toen een van de eerste reacties kwam van een schilder met een uurtarief van € 25.

Uiteraard is deze schilder een uitzondering. Maar ondanks alle goede tijden, het tekort aan vakmensen en het overschot aan werk, zijn er genoeg schilders die prijsdruk ervaren. En met prijsdruk komt ook werkdruk. Want als je nog steeds geen goede prijs weet te vragen, wordt de druk om werk binnen te halen groter.

Maar wat is nu een goede prijs? Dat verschilt per bedrijf. Het grootste probleem zit hem volgens mij echter niet in het bepalen van de kostprijs. Het grootste probleem zit in het verkopen van je werk. Daar zijn de meeste schilders van nature niet goed in. En als je je werk met een lage marge aan de man/vrouw brengt, dan ervaar je prijsdruk. En werkdruk.

Een deel van dit probleem is simpelweg een gebrek aan zelfvertrouwen. En volgens mij komt dat juist door het vakmanschap! Want een goede schilder is vooral een goede vakman! En is dus niet zo goed in zijn product verkopen. Check ook maar eens de blogs van Jan-Maurits van de afgelopen weken. Wil je je nomineren met een prachtig stuk vakmanschap voor die prachtige Nationale Schildersvakprijs, vindt je het toch teveel gedoe. Of stuur je een uitleg mee die moeilijk leesbaar is door de vele spelfouten.

Mijn tip: Geef toe dat sommige zaken je misschien minder goed afgaan en laat iemand je daarbij helpen. Liefst tegen betaling. Waarom? Dan kun je tenminste kwaliteit eisen! Zoals jullie klanten dat ook van jullie gewend zijn!

Over Alger van Maaren

Alger van Maaren (1975) Werkte als schilder in loondienst, als zelfstandig schilder, als verkoper en als calculator/werkvoorbereider. Internet en social media hadden altijd al zijn interesse en hij helpt nu onder de naam Social Paint schildersbedrijven om social media beter in te zetten voor hun bedrijf. Blogt over de schilderspraktijk en social media. Ook te volgen via Twitter, Facebook en LinkedIn.

Bekijk alle berichten van Alger van Maaren

2 reacties op “Prijsdruk

  1. hugo derksen schreef:

    Vakschilder is iets dat tegenwoordig geen waarde meer heeft alleen in naam omdat er geen mechanisme is die dit beoordeeld of controleert alleen de opdrachtgever of klant en die zijn in het voortraject vaker meer in de prijs geïnteresseerd dan in het daadwerkelijke werk wat moet worden uitgevoerd om een object minimaal 5 jaar goed in de verf te laten staan.
    Als je als bedrijf niet weet wat er in het voortraject allemaal moet gebeuren en men rekent maar met een paar modellen ipv ieder object afzonderlijk te bekijken zal men altijd naar de prijs toe werken . Het is niet voor niets als de (vak)schilder is geweest met de duurste producten blinkt alles maar kom niet terug na drie of vier jaar want dan pas blijkt of er een echte vakschilder er aan heeft gestaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.