Blog

Afgelopen zaterdagmiddag was ik op de eerste bijeenkomst van de oprichting van De Keurschilder. Een initiatief van Ruud de Wijs, met medewerking van zijn maatje Maarten Nuyten, waarbij de laatste helemaal geen affectie heeft met het schildersvak want hij heeft een winkel, genaamd 751, in bijzondere cadeaus. Deze bijzondere samenwerking heeft alles te maken met passie en passie is hier dus de bindende factor.

De bijeenkomst.

Het was dynamisch, enthousiasmerend en  natuurlijk veel gepassioneerde verhalen. Waar staan we nu als schilderbedrijf en op welke manier kunnen wij ons vak weer een nieuw elan inblazen? Hoe kunnen we samenwerken, de klant meerwaarde bieden en samen grotere werken aannemen?  Kortom: hoe zien we de toekomst van de schilder en op welke manier kunnen wij dit realiseren? Over een ding waren we het al gauw eens. Kwaliteit, klantgerichtheid, onderscheidend en passie gaan niet samen met prijsvechten.

De oprichter.

Vanuit de liefde voor het vak heeft Ruud de Wijs De Keurschilder opgericht. Ruud heeft twee medewerkers en een stagiair, maar steekt wel zijn nek uit om het vak op een hoger plan te krijgen. Heeft visie over de toekomst van het vak, omdat, zoals hij stelt het nooit meer wordt zoals het was. Bovendien moet je wel in hart en nieren je vak beoefenen wil je daarnaast ook nog eens zoveel tijd en energie besteden aan het opzetten van een dergelijke organisatie. Dit was overigens ook de reden waarom ik hier aanwezig was. Ik hou van mensen met passie voor hun vak. Het delen ervan en de energie die het oplevert.

Teleurstellend!

Ondanks ongeveer 1300 persoonlijke mails, herhaaldelijke oproepen en zoveel mogelijk publiciteit voor de bijeenkomst en het keurmerk  waren we met een weliswaar enthousiast, doch selecte groep. In Nederland zijn nu 13.530 bedrijven in deze branche actief. Dat blijkt uit een grondig cijferonderzoek van de site biedplaats.nl. Ruud gaf als excuus het mooie weer en de vrije zaterdag. Onzin!!! Het is een keuze. Waar stel je je prioriteit. Je kunt natuurlijk geen 13.350 personen verwachten. Er zijn uiteraard ook schilders die geen behoefte hebben aan een organisatie zoals De Keurschilder, maar daar het over het algemeen niet zo goed gaat in deze branche zou je toch verwachten dat de opkomst groot zou zijn.

Wat is dit dan?

Er zijn heel veel schilders die te weinig werk hebben. Denken zij, dat nu de prognoses voor de bouw weer meer positief zijn ze automatisch weer volop werk zullen genereren? Missen zij de passie voor het vak of zien wel waar het schip zal stranden? En als het strandt dan zien we wel weer? Zien ze niet de concurrentie uit het Oostblok? Nu nog goedkope prijsvechters, maar straks waarschijnlijk ook beter! Wat doe je dan? De schuld bij de maatschappij leggen en de concurrentie of bij jezelf?

Het is nu tijd.

Samenwerken is de toekomst. Elkaar versterken, mooi werk leveren waar je voldoening van hebt. Je klanten blij maken zodat ze je zullen aanbevelen wat dan uiteraard weer werk, inkomen en voldoening oplevert. Het is tijd om je te bezinnen waar je staat en waar je naar toe wilt. Samen of alleen, het maakt niet uit als je maar deel uit wilt maken van een toekomst waar het vak weer op de kaart staat. En als je de bijeenkomst van De Keurschilder een gemiste kans vindt of je hebt deze informatie gemist, kijk dan eens op de site http://www.keurschilder.nl.

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.