Blog

Welke nieuwe bedrijfswagen kiezen_blogBent u aan een nieuw bedrijfsvoertuig toe? Dan kunt u verschillende opties overwegen. Een dure elektrische auto kunt u het best nog dit jaar of volgend jaar aanschaffen, daarna wordt-ie duurder.

Aan het bijtellingfeest voor energiezuinige en lage-uitstootauto’s is alweer even over. Er gelden nog maar twee tarieven, tot en met 2020: 4 procent van de nieuwaarde bijtellen op uw salaris bij een volledig elektrische auto, voor alle andere auto-‘s-van-de-zaak waarmee ook privé gereden wordt is dat allemaal gelijk getrokken naar 22 procent.

Voor de duurdere elektrische auto geldt wel een waarschuwing: vanaf 1 januari 2018 geldt voor auto’s die duurder zijn dan 50.000 euro dat het bijtellingstarief ook naar 22 procent gaat, tot die tijd is dat 4 procent, en dat scheelt juist bij dure auto’s natuurlijk fors. Een blik op de ANWB-lijst van elektrische auto’s leert dat we het dan vooral over de Tesla-S type en de Tesla X-type hebben. De lage bijtelling loopt 5 jaar of 60 maanden.

Een manier om onder de hoge bijtelling van 22 procent uit te komen is om een zogenaamde ‘youngtimer’ te gaan rijden. Voor een auto van 15 jaar of ouder geldt namelijk een bijtellingstarief van 35 procent. Dat klinkt duurder, maar het geldt over de dagwaarde van de auto. En die is na 15 jaar natuurlijk niet meer zo hoog. Wel even opletten dat de (diesel-) auto niet zo vervuilend is dat u er de binnenstad niet mee inmag.

 

Meer info op zzp-boekhouder

Over Peter Brink

Peter Brink is financieel deskundige. In die hoedanigheid schrijft hij voor uiteenlopende landelijke bladen. Daarnaast heeft hij een eigen boekhoudkantoor, gericht op zzp'ers, www.zzp-boekhouder.nl. In zijn blogs veel praktische financiële tips voor de zzp'er.

Bekijk alle berichten van Peter Brink

1 reactie op “Een nieuwtimer of een Tesla van de zaak?

  1. peter brink schreef:

    Ter aanvulling de yougtimer kan ook interessant zijn.

    Heeft u als ZZP’er een privé-auto van 15 jaar oud, dan kunt u deze in de zaak inbrengen, weet zzp-boekhouder. Grote voordeel is dat u dan 35% de dagwaarde moet bijtellen. Dus niet over de (oude) officiële aankoopprijs, maar over de veel lagere dagwaarde.

    U kunt dan alle kosten benzine, onderhoud, wegenbelasting, verzekeringen als kosten zakelijk aftrekken.

    Stel u koopt een 15 jaar oude Audi A6 met slechts 180.000 km op de teller op voor € 3.500. De bijtelling voor deze auto bedraagt 35% van € 3.500 is € 1.225 per jaar.

    Het kost u netto € 637 per jaar, uitgaande van een belastingtarief van 52%.

    Als u deze aankoop vergelijkt met een nieuwe Audi A6, dan is de catalogusprijs € 61.600. De bijtelling komt dan uit op een bedrag van € 13.550 per jaar. Netto is dat ruim € 7.000.

    Tip: zorg wel voor een officieel taxatierapport om problemen met de Belastingdienst te voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.