Nieuwe klanten hebben soms een verkeerd verwachtingspatroon. • SchildersVAK.nl Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe klanten hebben soms een verkeerd verwachtingspatroon.


Enige tijd geleden werd ik gevraagd bij een woningbouw vereniging voor een kennismakingsgesprek. De projectmanager had een aantal van zijn collega’s in den lande geraadpleegd en was, fijn voor mij, bij mijn bureau beland. Hij en zijn collega’s wilden het anders gaan aanpakken. Meer professioneel.

Het gesprek.

Uit het gesprek bleek dat ze op zoek waren naar een onafhankelijke partij om op langere termijn mee samen te werken. Lucky me! We hadden een heel prettig gesprek en ik ging weg met het verzoek om twee ontwerpen te maken voor een flatcomplex van drie hoog. Bouwjaar begin jaren 80.

 

Aan de slag.

Er moesten ook nieuwe deuren in. En hier zit op de galerij natuurlijk weer een hek voor. Dus afgezien van een kleurontwerp moest ik flink aan de fotoshop. Best wel trots met het resultaat ging ik dit presenteren.

 

De presentatie.

Na de uitleg van de analyse van het complex en de toelichting op het hoe en waarom van het plan liet ik mijn ontwerp zien. En toen viel het stil. Geen enthousiasme, kritische blikken. Ze hadden van een professional toch wel een héél spectaculair plan verwacht. Teleurstelling alom! En de dag erna was al de bewonerspresentatie, dus tijd om nog eens iets aan te passen was er niet. Er werd besloten dat ik slechts een voorstel zou doen met mijn ontwerpen en de mogelijkheid geven om ander suggesties van de bewoners alsnog in een nieuw ontwerp toe te passen.

 

De boerentrien.

Nu weten wij allemaal dat een gemiddeld flatcomplex uit begin jaren tachtig meestal geen architecturale hoogstandjes zijn. Dit complex behoort ook tot deze categorie. Nu zou je dergelijk architectuur kunnen vergelijken met een boerentrien. En een boerentrien met een spectaculair uiterlijk is geen boerentrien meer, maar een fotomodel. Nu kunnen boerentrienen best wel veranderen in een fotomodel, maar bij gebouwen wordt dat toch echt geen succes. Dan is het echt verstandiger om de boerentrien naar haar paasbest te transformeren dan er iets van te maken wat niet klopt.

 

Mijn ontwerp.

Bij een ontwerp voor de buitenruimte moet je er bijna van uit gaan dat het ongeveer twintig jaar in deze kleurstelling mee moet. Trend heeft geen zin want dat vernadert ieder jaar. Mode gaat al wat langer mee. En harmonie in duurt het langst. Verder kun je kleur zien als visueel geluid. Dus hoe harder je schreeuwt met kleur des te eerder men er helemaal genoeg van heeft. Mijn ontwerp was dus harmonisch en redelijk bescheiden van kleurintensiteit. Niet spectaculair zodat je op honderd meter afstand je hoofd omdraait en gefixeerd blijft staan om dit spektakel te aanschouwen. Maar wel beschaafd en passend bij het complex ingebed in de omgeving. Kortom een herinterpretatie in deze tijd met respect voor de mens, architectuur, kleur en omgeving.

 

De presentatie.

De bewoners waren natuurlijk vol verwachting. Kleurwijzigingen kunnen vaak heftige emotionele  reacties oproepen. Over kleur heeft eenieder wel een mening en/of uitgesproken smaak. Harmonie is derhalve niet alleen belangrijk voor de tijdsbestendigheid, maar ook voor de acceptatie. Als wij kijken naar een harmonisch en een disharmonisch ontwerp dan zullen veruit de meesten kiezen voor de harmonie. Onbewust spreekt dit ons het meest aan. De reacties van de bewoners waren zeer positief. Ook fijn voor de woningbouwvereniging want die kon nu wel meteen aan slag. Eind goed al goed.


Deel via:

4 reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Kwasten en rollers vliegen bouwmarkten uit

Training ‘saneren asbesthoudende beglazingskit’

Verftester TQC Sheen gaat op in groter bedrijf

Opleiding Technisch Leidinggevende nu ook in Noord-Holland

ZBo: ‘Vijlbrief helpt vangnet zzp’ers om zeep’


Naar archief >