Blog

Zoals velen draag ik het schilderonderwijs een warm hart toe. En er zijn ook velen die vinden dat het schilderonderwijs erbarmelijk slecht is. Dat zeg ik niet, dat zeggen de harde cijfers.

Een naar bericht kleeft vaak een beetje aan de boodschapper en kennelijk ben ik voor velen toch een soort verpersoonlijking van Schildersvak.nl, want via-via kreeg ik te horen dat ik toch wel zó iets akeligs over het schilderonderwijs geschreven had.

Dus ik al mijn blogs en ook nog maar even alle editorials in SchildersVakkrant (lees die krant!) er op naslaan. Maar al wat ik vind zijn louter serieuze kritiek, opbouwende woorden, pogingen om mee te denken over de inrichting van het onderwijs in deze mooie sector.

Wat bleek? Men viel over een artikel in onze webrubriek SchildersVaktrend: we laten USP Marketing Consultancy, gerenommeerd onderzoeksbureau in de bouw, regelmatig onderzoeken doen onder schilders danwel onder ‘woonconsumenten’ over tal van onderwerpen.

Daaronder ook een grotere enquete onder een groep schilderondernemers. Die bleken niet, zoals ik zelf, een al te positieve kijk op het onderwijs te hebben: 23 procent van de schilders beoordeelt het vakonderwijs als onvoldoende, acht procent vind het ronduit slecht. 1 procent vindt ons onderwijssysteem voor schilders zeer goed en 17 procent gewoon goed. De rest heeft geen mening of vindt het onderwijs middelmatig van kwaliteit.

Kijk: de schildersbedrijven die USP Marketing Consultancy interviewt zijn niet allemaal OnderhoudNL-lid. Ze zijn ook niet allemaal aangesloten bij een Schilder^sCool. Als je steeds in je eigen circuit rondloopt en steeds dezelfde mensen spreekt krijg je ook steeds dezelfde mening. Wat dat betreft is zo’n onderzoek wel een reality-check.

Aan de andere kant… schilders zijn geweldig goede klagers. Eigenlijk deugt er nooit iets van wat dan ook. En leerlingen die van school komen zijn nog helemaal geen volleerde schilders, dat weten we allemaal, en dat kán ook helemaal niet: een ambacht wordt in de praktijk geleerd, door de jaren heen.

Dat laatste is wel waar steeds meer stemmen over opgaan: zet die praktijk centraal, zie af van de secundaire vakken. Laat de jongens en meiden vaktrots krijgen door mooie dingen te maken. Daarbij zijn schildersbedrijven hard nodig. Leerbedrijven die hun nek uitsteken, en leerlingen de ruimte geven om te leren. Dan merk je vanzelf dat dat een vak op zich is…

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

1 reactie op “Niet op de boodschapper !!!

  1. S. Reuvers schreef:

    Leerbedrijven zijn inderdaad hard nodig! Over een paar jaar dreigen ernstige tekorten aan vakkrachten in de techniek. Daarom moeten onderwijs en bedrijven nu investeren in de werknemer van morgen. Werknemers met kwaliteiten die aansluiten bij de behoefte van de bedrijven.
    Het lokale bedrijfsleven in de elektro-, installatie-, bouw- en schilderbranche rond Nijmegen heeft daarom het initiatief genomen voor een techniekbrede bedrijfsschool: De Technische.
    Voor De Technische. in Nijmegen zoeken we uitbreiding van het aantal leerbedrijven voor o.a. de opleiding Schilderen. Als leerbedrijf van De Technische. heb je invloed op de invulling van het onderwijs, projecten en werk. Dus invloed op de kwaliteit van het schilderonderwijs!

    Neem gerust contact op voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.