Blog

Wat kan social media toch leuk zijn! Zo kreeg ik een tijdje geleden van Idsko de Vries via Twitter een prachtige tip over nichemarketing. Hij stuurde mij een link en schreef: ‘Mooi artikel. Misschien iets voor een blog !’ Dat kan ik natuurlijk niet laten lopen. Zeker omdat ik zelf het product van niche marketing ben!

Vakschilders of goedkope schilders?

Mijn laatste blog heette ‘Liever een vakschilder dan een goedkope schilder’. Het gaat over het feit dat er online vaker gezocht wordt op de term ‘goedkope schilder’ dan op ‘vakschilder’. Er wordt overigens nog veel vaker op ‘buitenschilder’ gezocht, maar helaas pikten weinigen die boodschap op. Wat hebben zoektermen met nichemarketing te maken? Veel, vooral omdat goede nichemarketing ondersteund wordt door goed onderzoek, bijvoorbeeld naar zoekwoorden.

Niche

Een niche is een ‘specifieke en afgebakende levensplaats’. In marketing wordt met een niche bedoeld: een specifiek stuk van de markt bedienen. Wat ik doe, online marketing, is geen niche. Online marketing voor de schildersbranche is dat wel. Zo kan het voor jouw schildersbedrijf ook werken. Vaak, heel vaak, eigenlijk vrijwel altijd zie ik bij schildersbedrijven op de website staan: ‘wij werken voor particulieren, bedrijven, instellingen, corporaties, ziekenhuizen, zorginstellingen, weer andere instellingen, vastgoedeigenaren, vastgoedbeheerders, aannemers, aannemers die voor vastgoedeigenaren en vastgoedbeheerders werken…’. Enige overdrijving ja, maar herken je jezelf hierin? Zou één klant zich aangesproken en gewaardeerd voelen? Nee toch, zeker.

Vakschilders

Heel veel schildersbedrijven gebruiken woorden als kwaliteit, betrouwbaarheid, vakschilders. Gezien het feit dat heel veel bedrijven zich zo neerzetten, kan geen enkele klant opmaken of dat waar is of niet. Dat is de reden dat klanten op prijs gaan selecteren. Zeker als je je met je schildersbedrijf ook nog eens richt op én particulieren én bedrijven én instellingen. Vakschilder is dan ook zeker geen niche: als iedereen zich vakschilder noemt, is het niet bepaald onderscheidend.

Vrouwen

Neem dan een voorbeeld aan Mevrouw Schutte & dochters. Hoe leuk bedacht! Een schildersbedrijf gerund door vrouwen! Met meer begrip voor planning en privacy dan gebruikelijk in de markt. Daar smul ik van, zo’n goedbedachte niche. En ik ben niet de enige: met aandacht van de Schildersvakkrant en De Swollenaer kun je gerust spreken van een publicitair succes. Wat is er dan nodig om zelf ook zo’n niche te bedenken? In het geval van het schildersbedrijf voor en door vrouwen kwamen twee zaken: er was ervaring met klanten die alleen door vrouwen geholpen wilden worden en er werken heel weinig vrouwen in de branche. De combinatie van die twee gegevens, zette de oprichters aan het denken. En met succes dus!

Een niche vinden, hoe dan?

Het begint met drie dingen: wat vind je leuk, wat zijn je kwaliteiten en is er markt voor? Om voor mezelf te spreken: ik vind internet en social media een fantastisch fenomeen. Daarnaast kan ik (een beetje) schilderen en spreek ik de taal van de schilder. Als je vervolgens gaat zoeken op internet welke online marketing bedrijf zich speciaal op de schildersbranche richt, kom je er snel achter dat er geen een is. Dus dan is er (misschien) markt voor. Dat is een kwestie van testen. In mijn geval kwam het goed. Dat hoeft niet voor ieder te gelden: soms bestaat iets niet, omdat er simpelweg geen behoefte aan is. Dat er ergens geen vraag naar is, hoeft overigens geen enkel bezwaar te zijn: voor de Iphone was destijds ook geen vraag, terwijl er wel grote behoefte aan bleek te zijn.

Over Alger van Maaren

Alger van Maaren (1975) Werkte als schilder in loondienst, als zelfstandig schilder, als verkoper en als calculator/werkvoorbereider. Internet en social media hadden altijd al zijn interesse en hij helpt nu onder de naam Social Paint schildersbedrijven om social media beter in te zetten voor hun bedrijf. Blogt over de schilderspraktijk en social media. Ook te volgen via Twitter, Facebook en LinkedIn.

Bekijk alle berichten van Alger van Maaren

2 reacties op “De niche van vakschilders en vrouwen.

  1. Idsko de Vries schreef:

    Toch nog een verlate reactie Alger.
    Om een niche markt winstgevend te laten maken zal je aan het begin toch flink moeten investeren in TIJD. Het twijfelen of je nu echt wel de juiste weg bent ingeslagen,zal je dan regelmatig bekruipen.
    Maar die investering haal je naar verloop van tijd zeker weer terug,je krijgt de klanten die jij graag wil hebben met de juiste prijsstelling.
    Groot voordeel is hier nog bij dat deze klanten ook zeer loyaal naar jou zijn en de meeste worden ‘gratis’ ambassadeur voor je eigen onderneming.

    In het particuliere schilderwerk is het naar eigen ondervinding, bijna altijd de vrouw des huizes die beslist over het gunnen van een opdracht.
    En met dit gegeven is de niche markt van Mevrouw Schutte & dochters natuurlijk heel slim opgezet. Bij het volgen van hun website en Facebook krijg ik de indruk dat hun gekozen niche markt ook al lekker begint te lopen.

    Dat de doorsnee schilder geen markt ziet in niche,kun je al een beetje aflezen aan de hoeveelheid reacties op deze blog.
    Je voorgaande blog over “liever een goedkope schilder,dan een vakschilder” met 53 reacties, is hiervan een treffend voorbeeld.
    De meerderheid begeeft zich nog altijd in de massamarkt met de nodige prijsdruk / concurrentie.
    Loyale klanten zul je daar dan ook bijna nooit aantreffen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.