Blog

Stond ik pas met een jongeman te spreken die had laten blijken dat-ie er wat van kon, van schilderen. Fijne baas had-ie, en dan ook leuk: een dag in de week naar school, het vak verder verdiepen. Maar die mooie bolle glans waarvan hij weet hoe het moet (fijn korreltje, laagje of twee grondverf, laagje of twee van de beste verf), die schildert hij dus nooit in de praktijk. Hoe komt dat toch?

Ok, hebben de mensen het geld er niet voor, dan hebben ze het niet. Een belangrijk deel van jouw klanten heeft al met pijn en moeite het geld bij elkaar geschraapt om jou te laten komen. ‘Nu moet er echt een vakman bij komen, zo gaat het niet langer, dan maar niet met vakantie.’ En die mensen moet je niet aankomen met dat die groene voordeur niet alleen goed gedekt geschilderd kan worden (met een rollertje, scheelt weer tijd) maar eigenlijk, met een beetje tijd en aandacht, ook van schoonheid en hartelijkheid elke bezoeker toe kan stralen.

Maarruh… denken we niet te snel: 2,5 keer over, dat willen ze? Is er niet regelmatig een mijnheer of mevrouw die helemaal niet weet wat de schilder allemaal in zijn mars heeft en hoezeer haar huis kan shinen, de kozijnen het lage herfstlicht vrolijk kunnen laten spatten van de gevel, hoe de luiken net zo heerlijk kunnen spiegelen als de verse pv-panelen?

Proberen we wel genoeg, bedoel ik maar, om het mooie schildersvak aan te prijzen bij onze klanten? Je wilt zelf wel weer eens een polymeerlaagje opbouwen waar je je haar in kunt kammen, en als je medewerkers of collega’s hebt: allemaal willen ze dat. Komt bij dat een bolle glans van één van de topmerken, met driedubbele rechts- en linksdraaiende toptechnologie, dat deurtje en die kozijnen ook nog eens een paar jaar extra in topconditie kunnen houden. Verdien jij wat meer aan die klus, hoef je een paar jaar langer niet meer terug te komen, maar krijg je er ongetwijfeld een paar extra klanten bij… Is dat win-win-win of niet? Gewoon eens durven: ‘Mijnheer, ik kan het piekfijn voor een scherp prijsje voor elkaar maken. Maar mag ik u eens laten zien hoe het ook kan worden, en waar u langer plezier van hebt?

Is het proberen waard, toch?

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

1 reactie op “Mooi werk voor gewoon werk

  1. Bas schreef:

    Wijze woorden voor alle aanstormende talenten die van mooi maken hun dagelijkse werk willen maken. Welkom bij onze club maar trek je niets aan van voorgekauwde marketing modellen. Gewoon doen leert sneller.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.