Ga naar hoofdinhoud

Mijn Social Dilemma


Heeft u hem al gezien? De docudrama 'The Social Dilemma"? Mocht u hem nog niet gezien hebben: het gaat over de gevaren van social media. Voor kenners was er niet zo veel nieuws, maar mocht u zich wat willen verdiepen in het algoritme en waarom het ene bericht het beter doet dan het andere, bevat de film toch wel wat interessants.

De oneliner ‘If you are not paying for the product, you are the product’ (vrij vertaald: ‘als je het product niet hoeft te betalen, ben je zelf het product’) gebruikte ik ook wel eens toen je nog workshops voor grotere groepen mocht geven. En zo zitten er nog wel meer snelle oneliners en niet verder uitgewerkte theoriën in de film. Het is niet voor niets een docudrama.

Als u het zich afvraagt: ook ik heb wel degelijk moeite met heel veel aspecten van social media. Het gebrek aan transparantie over wat met je gegevens gebeurt bijvoorbeeld. Gelukkig heeft de Europese Unie daar met de AVG grotendeels een einde aan gemaakt. U mag een hele hoop uit Europa niet goed vinden, het gezamenlijk optreden tegen techgiganten die het niet zo nauw nemen met de privacy is echt een groot goed.

Maar privacy is niet mijn grootste issue met social media. Het is vooral het algoritme dat ervoor zorgt dat berichten met een ‘reactieve’ inhoud het beter doen wat mij soms zorgen baart. Daardoor lijkt het regelmatig alsof er maar twee meningen zijn: je bent heel erg voor iets of heel erg tegen iets.

De nuance is verdwenen. In de Verenigde Staten zien we waar het toe leidt. Het debat van gisteren tussen twee mensen die beiden leider willen worden van nog steeds een van de machtigste landen op aarde, had niets met een uitwisseling van standpunten meer te maken. Dat wordt versterkt door het tweepartijenstelsel waarin de winnaar ook echt de overwinnaar is.

Nee, geef mij dan maar Europa. Of , beter nog, ons mooie schildersvak. Natuurlijk lopen ook in onze branche ook mensen rond die alleen met hun eigen overwinning bezig zijn. Maar het grootste deel van de schilders- en onderhoudsbedrijven werkt samen met de klant toe naar een vooraf afgesproken eindresultaat. Met de RGS-methodiek tot gevolg. Resultaatgericht samenwerken. Daar zou de wereld best een beetje meer van mogen hebben!


Deel via:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Heimtextil gaat niet door in januari

Update van factsheet Lichamelijke Overbelasting

Webinar over ‘Vervroegd Uittreden’ en ‘Generatiepact’

Vliegtuigen kampen met afbrokkelende verf

Uitreiking Nationale SchildersVakprijs 2021 terugkijken


Naar archief >