Blog

Sinds heel wat jaren staat RGS (Resultaatgericht Samenwerken) in de schilders- en onderhoudsbranche in de belangstelling. Door anders samen te werken wordt een aantoonbare kostenbesparing bereikt (lagere investerings- en onderhoudskosten, optimale kwaliteit, efficiëntere processen en een grotere tevredenheid van de opdrachtgever, de samenwerkende partijen èn de klant). Waar ik weinig over hoor is het grote effect dat RGS heeft op de betrokkenheid en motivatie van de medewerker op de werkvloer, een zeer waardevol bijeffect!

Transparantie

RGS bevindt zich vaak eerst op de niveaus van directie, projectleiding, calculatie en werkvoorbereiding. Dáár wordt een andere vorm van samenwerken afgesproken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, anders dan de traditionele manier van werken. De basis bij RGS is transparantie en een gedeelde verantwoordelijkheid voor het onderhoud van vastgoed. Dit alles op basis van de strategie ten aanzien van het object en de door de opdrachtnemer ontwikkelde onderhoudsscenario’s. De opdrachtnemer beweegt zich meer in de rol van vastgoedadviseur.

Bent u er nog?

Tot zover verandert er nog niet zo veel aan de werkzaamheden van de schilder. Hij of zij krijgt nog steeds een werkopdracht en gaat aan het werk. Tóch is er, mits goed geïnstrueerd, wel degelijk een aantoonbaar en voelbaar verschil voor de schilder bij RGS.

Puntje van de stoel

Onlangs mocht ik een RGS-training geven aan de uitvoerenden, de schilders, van een groot schilders- en onderhoudsbedrijf. Naast een RGS-deskundige train ik het onderdeel communicatie. We hadden daar op directie- en projectleidersniveau al uitgebreid de basis van RGS gelegd en nu waren de uitvoerenden aan de beurt.
Het theoretische gedeelte van de training waar we de procesfasen uitleggen was voor velen wat abstract. “Saaie stof” en je zag de schilders moeite krijgen er goed bij te blijven.
Tót het moment dat het over vaktechniek ging. Ineens zaten ze allemaal op het puntje van hun stoel. We lieten ze tal van foto’s zien van gedegradeerd schilderwerk; houtrot; onbeduidende gebreken etc… en ineens vielen ze haast over elkaar heen met ideeën over de oorzaak, maar vooral ook hoe het euvel te verhelpen.

Voldoening

Het was alsof de passie voor het vak ineens weer terug was. Wat een prachtig vak is dat Schildersvak als je zo een groep schilders, oud en jong, opgewonden met elkaar ziet overleggen over hoe een klus precies zou moeten worden aangepakt om het afgesproken resultaat te bereiken.
Bij RGS doet het er namelijk heel erg toe wat de uitgangspunten van een klus zijn, alleen dan kunnen de afspraken na worden gekomen en de risico’s beheerd.
En het is alleen de schilder die alle onderdelen en details in beeld heeft. Wanneer de schilder vanuit passie voor goed schilderwerk, scherp wordt op de staat van onderhoud en dat ook weer gaat rapporteren in plaats van camoufleren (laten we eerlijk zijn, vaak is dat nog de enige optie) dan wordt schilderen weer een vak vol voldoening!

De kracht van passie

Opmerkelijk is het dat nog te weinig gebruik gemaakt wordt van de passie die in iedere schilder verstopt zit. Het is die passie die schilders net even dat stapje extra laat doen en waar elke werkgever zo hard naar op zoek is.

Over Wilbert Teunissen

Wilbert Teunissen (1957) is een Bedrijfsadviseur en communicatietrainer bij Savantis. Hij adviseert bedrijven over hun opleidings- en ontwikkelingsvraagstukken. Hiernaast verzorgt Wilbert trainingen op het gebied van ‘soft skills’. Denk hierbij aan: Coachend leiderschap voor de voorman/teamleider, Klantgericht werken en Praktijkopleider.

Savantis is gevestigd in Waddinxveen en verzorgt trainingen voor o.a. de schilders- en onderhoudsbranche.
www.savantis.nl/training of w.teunissen@savantis.nl

Bekijk alle berichten van Wilbert Teunissen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *