Ga naar hoofdinhoud

Marketing: je kan het niet sturen. Of toch wel?


Kijktip: Zembla van woensdagavond 21 februari 2018. Over renovatiewoede. De uitzending vond ik nogal vertekend: Portaal gaf netjes antwoord, de bewoners die tegen de renovatie waren, werden veel meer aan het woord gelaten dan de bewoners die voorstander zijn en zo waren er nog wel wat zaken die ik niet zo netjes vond van Zembla. Maar ja, wat doe je dan verder met een vrij eenzijdige uitzending? Je geeft in ieder geval een reactie, wat Portaal ook doet via haar eigen website. Daar sta je dan met je mooie marketing. Kun je verder nog wat doen? Nee, zullen de meeste lezers denken. En daar ben ik het deels mee eens. Als een programma als Zembla eenmaal zijn tanden in jouw dossier gezet heeft, wordt het lastig het tij nog te keren.

Wat ik in ieder geval onderbelicht vond: de politiek heeft de woningcorporaties voor een verduurzamingsopgave gesteld en tegelijkertijd een verhuisvergoeding van minimaal € 5.993 bepaald. Huurders kunnen hier in voorkomend geval aanspraak op maken. De juridische achtergronden ken ik niet goed genoeg, maar ik weet wel dat corporaties als de dood zijn voor deze verhuisvergoeding. En iedereen die een beetje thuis is in de financiering van woningcorporaties weet dat dat niet ten onrechte is. De peilwaarde voor sociale woningbouw is een huur onder € 710,68. Zo’n verhuisvergoeding betekent dus minimaal 8,4 maanden kale huur mislopen. Dat is fors, ook op een exploitatietermijn van 30 jaar, terwijl er meestal met kortere termijnen gerekend wordt. Die splagaat bleef totaal onderbelicht. Kortom, je kunt eigenlijk niet op tegen zulke slechte berichten…

Of zijn er toch manieren om dit soort negatieve berichten te voorkomen? Ik geef nogal eens een workshop over social media. Vaak, eigenlijk vrijwel altijd, komt dan de vraag: ‘Wat doe ik met negatieve berichten of recensies?’ Mijn antwoord is dan altijd: ‘Als je daar echt zo bang voor bent, zou ik eerst maar eens wat aan je bedrijf gaan doen.’ Daarna laat ik het volgende plaatje zien:

online marketing how to
De logische volgorde van marketing.

Zo zou volgens mij je onlinemarketingstrategie eruit moeten zien. Eerst je bedrijf en je product op orde en dan pas actief naar buiten toe met je marketing. Uiteraard is de uitzending van Zembla geen marketing vanuit jezelf. Maar had Portaal zijn bedrijf en product op orde gehad, was er vast een stuk minder aan de hand geweest. En dat is een wijze les voor iedere ondernemer. Inclusief mijzelf 😉


Deel via:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Zilveren C2C-certificaten voor Pilkington

Online verfwinkel weer stukje minder online

Amerikaanse olympiërs rodelen goed geschuurd

Open Dagen Cibap fysiek of online bij te wonen

SchildersVakkrant verwelkomt nieuwe columnist


Naar archief >