Blog

Volgens mij is het een redelijk nieuw fenomeen, maar misschien kent u dit al langer. Zelf heb ik het benoemd als gratis kennis tanken.

 

Het gaat als volgt.

Je krijgt een uitnodiging om deel te nemen aan een kennisplatform. Men zou het erg op prijs stelt dat jij als specialist hier aanwezig zou willen zijn. Je voelt je natuurlijk gevleid en je hebt ook nog ruimte in je agenda dus je gaat naar de meeting. Eenmaal aangekomen word je heel vriendelijk ontvangen. Koffie, thee en koekjes. Als dan alle genodigden aanwezig zijn wordt het programma besproken. Het is de bedoeling dat we in korte sessies bij elkaar gaan zitten. Steeds wisselend met een andere partij. Je hebt de vragende partijen en de specialisten. Aan het einde van de middag wordt alles geïnventariseerd.

Een gaatje ter grootte van een gevulde koek.

Enfin ik hoor het verhaal aan. Bij mij kwam toen de gedachten op dat zij dachten dat ik een gaatje in mijn hoofd had ter grootte van een gevulde koek. Zo groot waren de koekjes trouwens niet eens. Ik heb geen idee wat er in de hoofden van de overige mensen afspeelden, maar ik vond het wel een beetje vreemde gang van zaken. Zelf ben ik altijd voor win-win, maar zo voelde dit niet.

De gesprekken.

Mijn vragende partijen waren een beetje, laat ik het zo maar noemen, ontevreden over mijn antwoorden. Ze stelden bijvoorbeeld vragen over het kleurgebruik in de zorg. Nu is de zorg wel heel divers. Dit kan een ziekenhuis zijn, een gezinsvervangend tehuis, seniorenbewoning, een psychiatrische inrichting en noem maar op. Ik weet ook niet de functie van de ruimte, de ligging ten opzicht van de zon, welke kleuren en materialen er al aanwezig zijn en blijven. Ik zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat geel daar erg geschikt is, maar welke kleur geel? Ik heb in een revalidatiecentrum wel eens veel geel gezien. En wel RAL verkeersgeel. Deze kleur is bedoeld zoals de naam al zegt voor in het verkeer. Het is geen zonnig geel waar je blij van wordt, maar een niet te missen agressief geel dat je nooit mist. Daarom zijn omleidingsborden ook in deze kleur.

Kortom.

Je kunt niet zomaar een kleur gaan roepen. Kleur is onlosmakend verbonden met licht, materiaal, vorm, kleurkwaliteit en kleurkwantiteit en nog een aantal variabelen. Je kunt dus gewoon niet zomaar een receptje roepen en dit zien als kennisoverdracht.

De evaluatie.

De organisatoren vonden het resultaat maar magertjes. Het waren voornamelijk algemeenheden waar je niet echt iets mee kunt. Zij vonden het jammer dat er geen echte statements uitgekomen waren. Zij hadden zo graag onze kennis gebundeld. Ik vroeg mij af voor wie, maar eigenlijk is dit natuurlijk wel duidelijk. De andere specialisten hadden duidelijk ook geen gaatje in hun hoofd.

Naïef.

Eigenlijk is het van de organisatoren ook wel naïef om te denken dat vakspecialisten hun kennis weg zullen geven zodat zij hier goede sier mee kunnen maken. Laatst werd ik weer uitgenodigd voor een “kennisplatform” maar hier heb ik heel vriendelijk voor bedankt. Begrijp mij goed. Ik vind het prima om zaken gratis te geven, maar dan wil ik wel graag zelf bepalen wat en aan wie.

Trend?

Gelukkig zijn trends altijd maar een kort leven beschoren. Laten we gewoon gaan samenwerken. Maar ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of u hier ook ervaring mee heeft?

  

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

3 reacties op “Maakt u dit wel eens mee?

  1. Ties de Vries schreef:

    Beste Marijke,

    Dit is zeer herkenbaar bij dit soort presentatie s.
    Mensen zoeken naar cliché s en als jij dat zegt dat alles een beetje genuanceerder ligt zijn deze mensen hun hou vast kwijt.
    Ze hebben ergens een keertje gelezen dat de kleur licht groen veel word gebruikt in een operatiekamer, en dat de kleur rood vaak gebruikt word in een restaurant.
    Het is dan de bedoeling dat jij deze vermoedens bevestigt en hierbij leuke toelichting bij geeft.
    Op dat moment gaan deze mensen tevreden huiswaarts met een gevoel dat ze gelijk hebben gehad.
    Maar raak je buiten de gebaande paden van hun gedachten dat klopt je theorie niet.

  2. Jan versteeg schreef:

    Diepgang en duiding van kennis in gesprekken / bij bijeenkomsten is veelal omgekeerd evenredig aan het aantal aanwezigen.

  3. Marieke schreef:

    Zo blij dat iemand dit ook een weinig professionele aanpak vindt! Bedankt voor je post. Het riekt erg naar brain picking en in een tijd van crises hopen opdrachtgevers daar meer kansen voor te krijgen. Jammer. Fijn dat veel aan kennisbieders er dan hetzelfde inzitten; sterft het wellicht een ‘stille’ dood.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.