Blog

Mijn stiefzoontje, oftewel bonuskind, Luca zit in klas 3 van het VMBO. Een heerlijk joch met alle pubereigenschappen van een 13 jarige: rondslingerende vieze sokken, de schooltas op juist die plaats waar je er je nek over breekt en altijd hangend in de koelkast (‘hebben we niks lekkers?’). Steeds op zoek naar de grenzen want alles is ‘saai’ en de hele wereld is ‘stom’. Hij heeft een warme belangstelling voor muziek (Drake, Ronnie Flex) en YouTube, met zijn eigen YouTube-kanaal onder de naam Gellkop. De naam stamt uit een vorige haarfase waarbij hij een hanenkam boetseerde met een halve pot gel. Nou goed, u heeft nu een beeld.

Soms mag ik opdraven wanneer het lastig is met wiskunde, dan zit hij zuchtend en geïrriteerd, diep onderuitgezakt naast me aan de keukentafel.  Mopperend over waar dat allemaal voor nodig is want leren is zo ouderwets! Ik roep dan: ‘het hoeft niet voor mij, ik kan het al’. Dit maakt dan weinig indruk. Terwijl ik daar met het nodige acteerwerk nog een schepje bovenop doe schuift hij langzaam maar zeker onderuit tot hij gierend van het lachen met een plof naast me op de grond valt.

Deze weerstand is vaak ook voelbaar bij aanvang van trainingen. Niet alleen in onze branche maar ook ver daarbuiten is (verder) leren niet zo populair en dat verbaast niemand want leren, dat vraagt inspanning. Ik hoor het vaak gebruikte argument: ‘ik kan nu beter een plafonnetje witten’,  of ‘weet je wie hier moet zitten? Mijn baas!’

Het is aan de trainer om perfect aan te sluiten bij de deelnemers zodat leren toch mogelijk wordt. De volgende vragen zijn daarbij belangrijk: hoe leert de deelnemer? (leerstijl); wat weet of kan hij al? (kennis- en vaardigheidsniveau) en vindt hij het wel belangrijk genoeg, of wordt leren verplicht opgelegd? (motivatie). Leren moet vooral leuk zijn en dat is meer dan alleen kennis overdragen. De lesstof moet per slot van rekening blijven hangen en in de praktijk toegepast gaan worden.

David Sousa onderzoekt in zijn publicatie ‘How the Brain learns’ (S.P.I., december 2005, ISBN10: 1412936616) verschillende manieren van instrueren en het leerrendement daarvan. Dit onderzoek heeft het onderwijs ingrijpend veranderd.

Gebleken is dat het leerrendement optimaal is en de ‘leerling’ zijn kennis het beste gaat begrijpen (en ook vast houdt) wanneer hij actief zijn opgedane kennis in eigen woorden weet te reproduceren.

Laatst viel ik van mijn stoel van verbazing: Luca telefoneerde met een klasgenoot en was niet alleen de ander huiswerk aan het overhoren maar ook druk aan het uitleggen hoe deze alles zo goed mogelijk kon onthouden. Later zei hij tot mijn grote geluk: ‘weet je, als ik het uitleg, ga ik het zèlf ineens veel beter snappen!’
Ik heb niet alleen een mooi vak maar ook ineens alle vertrouwen in de jeugd en stap achteloos over zijn schooltas alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat die vóór de trap ligt.

En, niet te vergeten: even ‘Gellkop’ op Youtube checken en natuurlijk ‘liken’.

Over Wilbert Teunissen

Wilbert Teunissen (1957) is een Bedrijfsadviseur en communicatietrainer bij Savantis. Hij adviseert bedrijven over hun opleidings- en ontwikkelingsvraagstukken. Hiernaast verzorgt Wilbert trainingen op het gebied van ‘soft skills’. Denk hierbij aan: Coachend leiderschap voor de voorman/teamleider, Klantgericht werken en Praktijkopleider.

Savantis is gevestigd in Waddinxveen en verzorgt trainingen voor o.a. de schilders- en onderhoudsbranche.
www.savantis.nl/training of w.teunissen@savantis.nl

Bekijk alle berichten van Wilbert Teunissen

2 reacties op “Leren doet zeer (?)

  1. Lea van de Beek schreef:

    Goedemorgen Wilbert,
    leuke blog en heel herkenbaar! Hier ook een puber van bijna 14 die het leren ook een beetje overbodig vindt (want hij heeft het op school allemaal al een keer gehoord). Dusss! En ook een zoon van 11 met een eigen youtube kanaal: rare Ben. Misschien leuk voor Luca om ook eens te bekijken? Ik zal het kanaal van Luca ook aan Ben doorgeven. Kunnen ze elkaar liken.

    Ik wens je nog veel momenten waarbij je van je stoel valt toe!

    Groet,

    Lea

  2. Bas Burema schreef:

    Welkom Wilbert, blogger met schrijvers talent. Niet alleen door je vermogen beeldend te schrijven maar ook door je scherpe opmerkzaamheid dat Luca ontdekt dat hij het beter snapt als hij iets moet uitleggen.

    Dank voor je bijdrage.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.