Ga naar hoofdinhoud

Korting, korting en nog eens korting


Gelukkig, gelukkig! Na een goede zomer, op het gebied van het weer en de opdrachten, is de winter nu toch aangebroken. Maar dat is niet wat gelukkig maakt. Ik zag dit jaar, veel eerder dan voorgaande jaren, al in september de eerste oproepen voor winterschilderwerk. En van de week viel mijn oog op deze ‘poll’ van deze website. 80% van de schilders zit gewoon vol! Dat is natuurlijk prachtig nieuws!

Actief op social media

Uiteraard is dit een preek voor eigen parochie. Maar het valt mij wel op dat alle schilders met wie ik online bevriend ben vrijwel zonder uitzondering niet te klagen hebben over winterwerk. Ja, als in: ‘ik zit al helemaal vol.’ Nu is er al vaker aangetoond dat bedrijven die zich actief met social media bezighouden beter presteren dan bedrijven die dat niet doen. Let op: er is daarbij geen richting bekend over de het verband. Het is dus niet bekend of bedrijven die beter presteren vaker op social media zitten, of dat het zo is dat bedrijven die op social media zitten beter presteren. Statistische verbanden zijn vaak namelijk wel aan te tonen, maar de richting daarvan is een stuk lastiger. Daarbij zegt data-analyse zeker niet alles: soms mis je daarbij het grote plaatje. Alsof je je aan het concentreren bent op een lastige houtrotreparatie langs de glaslijn, terwijl het isolatieglas morgen geleverd wordt.

Korting, korting en nog eens korting

Wat ik wel mis in al die winterschilderpromoties: creativiteit. Vrijwel zonder uitzondering zie ik kortingen vliegen, variërend van 5% tot 25%. Zelfs de heel eenvoudige slogan van ‘deze maand betaalt u bij ons geen BTW’ zie ik bijna niet langskomen. Het is bijna grappig: zet 10 schilders in een kamer en binnen 5 minuten zitten ze te vloeken op beunhazen en Oostblokkers die de prijzen onder druk zetten. Maar gaat het om winterschilderwerk is het enige middel dat de meeste schilders gebruiken om werk binnen te halen het verlagen van de prijzen.

korting beter is gratis
Dat korting werkt, laat deze foto van Black Friday in Macy’s wel zien. Maar: het heet dus Black Friday…

De klant verwacht het!

Uiteraard, uw klant verwacht ook niet anders. Jarenlang is de klant immers aangesproken op winterschilder en korting. Maar dat stukje creativiteit dat wij als schilders toch allemaal in meer of mindere mate bezitten mag ook wel eens aangesproken worden. Mij kan het niet gek genoeg, maar kijk eens om u heen. Hoe wordt u door uw leveranciers verleid? Ook wel eens met korting maar toch vooral met leuke hebbedingetjes. Dat kunt u toch ook wel en misschien zelfs wel beter. Ik denk aan: gratis verf, gratis tweede laag, gratis wandafwerking… Of gewoon met korting. Dat kan natuurlijk ook. Maar schreeuw het dan wel van de daken. Want waarom begon u dit stuk te lezen? Juist, het heet ‘Korting, korting en nog eens korting’. En dat trekt toch echt meer mensen dan ‘10% korting’.


Deel via:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Zilveren C2C-certificaten voor Pilkington

Online verfwinkel weer stukje minder online

Amerikaanse olympiërs rodelen goed geschuurd

Open Dagen Cibap fysiek of online bij te wonen

SchildersVakkrant verwelkomt nieuwe columnist


Naar archief >