Blog

Studenten en scholieren krijgen belangstelling voor kleur in de bebouwde omgeving.
De laatste tijd krijg ik nog wel eens een mail van studenten die naar mij doorgestuurd zijn door een omgevingspsycholoog.

“Ik ben student 5 VWO en wil graag een  werkstuk over kleur schrijven. Met uw informatie wil ik dan graag een kleurontwerp voor onze school maken.”

 “Ik ben student 5 HAVO.” Deze student heeft dezelfde ambitie als de vorige.

Nog een mail.

“Ik ben student bij Avans Hogeschool en ben erg geïnteresseerd in de theorie en de toepassing van kleur. Met name in de zorg. Ik zou graag een rapport schrijven met aanbevelingen en kleurcombinaties per doelgroep aan willen geven. Mag ik hierover eens komen praten?”

De HAVO scholiere.

Erg aardig meisje. Kwam met haar moeder die ook erg geïnteresseerd was. We bespraken de beginselen van kleur. Wat is kleur nu eigenlijk. Hoe ervaren wij kleur. Hoe verwerken onze hersenen deze informatie. Wat is er onderzocht over beeldkwaliteit en waar kun je dit vinden. Op welke manier beïnvloedt licht kleur. Wat is harmonie in kleur en waarom is dit zo belangrijk. Wat zou een eisenpakket voor een school moeten zijn en waarom zou je dit op deze manier aan moeten pakken. Wel erg veel informatie binnen een uur en voor de scholiere en haar moeder werd het allemaal wel heel complex. “Dat is wel heel erg veel werk!” concludeerde ze. “Het kleurontwerp voor de school is misschien ook wel een beetje te hoog gegrepen. Het is misschien beter om een werkstuk te maken over een deelgebied van kleur.” Dit leek mij ook wel, maar tot deze conclusie kan ze beter zelf komen. We hebben nog wel besproken hoe ze dit aan kan pakken en nog wat achtergrond informatie gegeven waar ze het een en ander op kan zoeken. Ik hoop dat ze met veel plezier aan haar verslag heeft gewerkt en natuurlijk ook dat ze hopeloos verliefd wordt op dit fenomeen.

De HAVO scholiere.

Die heb ik een vriendelijk mailtje geschreven met de verwijzing naar informatieve links waar je gedegen informatie kunt verzamelen. Als je op het internet naar kleur gaat zoeken dan kom je vaak de grootst mogelijke onzin tegen. Het is dan wel prettig dat je geen dagen hoeft te zoeken naar adequate informatie of nog erger, alles voor waar aanneemt.

De studente van Avans Hogeschool.

Haar vraag was meer abstract dan die van de scholieren, maar ook zij had de verwachting hier wel praktische handvaten aan te kunnen geven. Afgezien dat we het natuurlijk over allerlei aspecten van kleur hebben gehad heb ik haar ook mijn gesprek met en projectleider van een grote gezondheidsorganisatie verteld. Dit ging ongeveer zo:

P.J. “Kunnen we richtlijnen  schrijven voor de architecten?

 “Nee dat kan niet, want architecten hebben geen module kleur gehad in hun opleiding. Je kunt het vergelijken met een tafel vol geweldige ingrediënten. Hiernaast staat een persoon die deze ingrediënten niet goed kent en geen basis kooktechnieken heeft. Hoe denk je dat de maaltijd zal smaken?”

P.J. “Kunnen we dan paletten maken die ze toe kunnen passen?”

“Nee, dat kan niet want ik weet niet op welke windrichting de ruimte is. Op het zuiden manifesteert zich kleur anders dan bijvoorbeeld op het noorden”

P.J. “Kunnen we dan per windrichting paletten maken?”

“Nee, dat kan niet want dan weet je nog niet wat de functie is van de ruimte en de doelgroep.”

P.J. “Kunnen we dit dan beschrijven?”

“Nee, dat kan niet want je weet de afmetingen niet en je weet ook niet wat de kleuren zijn van de inrichting.”

P.J. Kunnen we dit beschrijven?”

“Nee, dat kan niet want dan heb je nog de kwantiteitsverhoudingen, de kleurkwaliteit en de verhoudingen. De vormentaal. De  structuur, de textuur, daglichttoetreding, kunstlicht, het materiaalgebruik, enz.”

P.J.”Kunnen we dan…Nee laat maar, ik weet het antwoord al.”

Gelukkig was haar interesse door dit verslag niet getemperd, maar juist aangewakkerd. Later, enthousiast en geïnspireerd ging ze naar huis met de belofte dat ik het verslag van haar mag lezen.  Zo wil ik nog wel met veel meer studenten een gesprek voeren. Wellicht dat de wereld dan toch een beetje blijer, mooier en kleurrijker wordt.

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

1 reactie op “Kleurrijke studentes

  1. Bas schreef:

    Mooie beschrijving van de werkelijkheid.

     

    Kleurbeleving bereik je door inspiratie en bloed, zweet en tranen horen erbij

     

    En die regeltjes. Ja, als het zo makkelijk was…

     

    Vandaag hoorde ik uit de mond van mijn opdrachtgever, een gepensioneerde leidinggevende uit de industrie, een bekentenis: alleen dwazen volgen de letter van de wet. Wijzen handelen naar de geest.

     

    Tja, je moet er maar opkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.