Blog

 

Ik kom het regelmatig tegen. Ontwerpers, die als het op kleur aankomt volledig vertrouwen op hun intuïtie. Deze zomer gaf ik samen met een mevrouw die zich kleur- en materiaal deskundige noemt een lezing op de Wageningen universiteit. Toen we nog wat na zaten te praten zei zij tegen mij: “Jij benadert het meer wetenschappelijk, maar ik werk eigenlijk altijd vanuit mijn intuïtie.” Zelf ziet zij dit als een kwaliteit en vond het volkomen plausibel om vanuit haar gevoel de omgeving voor de ander  vorm te geven. Net zoals een architect die ik vorige week sprak. Leuk gesprek overigens, maar ook zij vertrouwde volkomen op haar gevoel voor wat betreft de sfeer in de omgeving.

U zult zich misschien afvragen wat er mis is om op je intuïtie te vertrouwen. In principe natuurlijk niets. Het is juist fijn als je een goed ontwikkelde intuïtie hebt. Het geeft je het gevoel van zekerheid  dat je in je leven de juiste keuzes kunt maken. Johan Cruyff zijn gevleugelde uitspraak; “elk nadeel heb (geen typefoutje) zijn voordeel”, is in omgekeerde zin natuurlijk ook waar. Vertrouwen op je gevoel heeft alles te maken met jou als persoon, je milieu, opleiding, persoonlijkheid, ervaring en karakter. Je gevoel is dus per definitie subjectief en heel persoonlijk.

Een voorbeeld.

Als ik aan mijn cursisten vraag om een harmonie te maken met vijf kleuren, dan gaat het over het algemeen heel goed.  Ze kunnen immers de kleuren kiezen op hun gevoel en die hun persoonlijke voorkeur hebben. Hierna geef ik hen een kleur, die niet bij hun persoonlijkheid past, met dezelfde opdracht. En, u raadt het waarschijnlijk al, dan gaat het niet goed. Je kunt nu immers niet meer op je gevoel vertrouwen, maar hebt kennis nodig om de kleur te definiëren en de theorie om een harmonie samen te kunnen stellen. Met mijn cursisten komt het overigens wel goed, maar voor velen die zich met onze omgeving bezigen geldt:  “Als je niet weet wat je aan kennis mist, dan mis je ook niets.”

Een metafoor ter vergelijking.

Je hebt een tafel met geweldige ingrediënten en twee personen gaan koken. Persoon een is allround kok en persoon twee ben ik bijvoorbeeld. De ingrediënten zijn uitheems en exquis. Ik zou moeten proeven, ruiken en experimenteren met kooktechnieken om hier een smakelijke maaltijd van te maken. Ik kan immers, met deze voor mij vreemde producten, niet echt vertrouwen op mijn gevoel. De allround kok heeft echter kennis van de ingrediënten en kooktechnieken en kan aan de slag. Vraag: Waar zou u een tafeltje reserveren? Naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet bij mij en wat mij betreft heeft u helemaal gelijk. Als ik u was zou ik ook een tafeltje bij de kok reserveren.

Kleur.

Hoe zit het dan met kleur dat veel mensen het wel heel plausibel vinden om op hun gevoel te vertrouwen? Kleur is er natuurlijk altijd, van het moment dat je je ogen opent tot je je ze s ’avonds weer tijdelijk sluit. Kleur is voor veel mensen zo gewoon dat we niet bedenken dat we hier ook veel over kunnen leren. Hoe nemen wij waar, zowel bewust als onbewust en op welke wijze verwerkt ons brein al deze informatie. Welke rol speelt kleur in onze waarneming. Meer dan u waarschijnlijk denkt, je kunt er zelfs aan failliet gaan.

Hoezo Failliet?

Enige tijd geleden was ik in een restaurant voor een bespreking met de nieuwe eigenaar. De vorige was, inderdaad, failliet gegaan. Het restaurant was nog helemaal intact, de tafels gedekt en je zou er zo aan kunnen schuiven. Wat heeft de vorige eigenaar dan verkeerd gedaan? De kleur, de muren waren in een diep bauw-paarse kleur geschilderd, tegen het zwart aan. Uit eten ga je voor je plezier, lekker genieten met je partner, familie of vrienden. Donker blauw-paars geeft niet de juiste sfeer en ambiance voor een restaurant. Voor een dergelijke gelegenheid is het te somber en ongezellig, maar misschien heeft de vorige eigenaar of hebben de ontwerpers er iets uitzonderlijks van willen maken. Ik ben ervan overtuigd dat ze de oorzaak ergens anders hebben gezocht. Nog een blog over een kleurmisser in de horeca vind u hier.

De moraal van het verhaal

Gevoel is goed, prima zelfs, maar kennis is beter. En nog beter is het als je hart en je verstand op één lijn zitten, kun je het ook goed onderbouwen.

download (2)  intuïtie intuïtie intuïtie intuïtie intuïtie kleur kleur kleur kleur   restaurant restaurant restaurant restaurant ontwerpen ontwerpen ontwerpen ontwerpen

 

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

4 reacties op “Intuïtief ontwerpen, kan dat eigenlijk wel?

  1. Hans Warmenhoven schreef:

    Goed onderbouwd verhaal waarbij de link en het verschil mbt hoofd en hart helder is uitgelegd. Ook dat is een gave. Wat mij betreft staat het er goed gekleurd op.

  2. Marijke van Loon schreef:

    Dank je wel Hans

  3. ina schreef:

    Goed verhaal! Ik ben het met je eens, intuïtie gecombineerd met kennis zorgt voor een krachtiger product/dienst!

  4. Ursula schreef:

    Helder en interssante uiteenzetting. Ga ik toch maar in overleg met de kleurbepsling thuis ipv alleen mijn gevoel. Dank!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.