Blog

Begint-ie daar nou over, op het hoogste van het hoogseizoen! Ja, want heb je nu geen tijd om over huisvesting en inrichting na te denken, dan heb je dat ook niet als je er wel tijd voor hebt, gek genoeg.

Ze zeggen van de psychiater wel dat-ie zelf gekker is dan zijn patiënten en de kinderen van de schoenmaker lopen op klompen. Maar hoe ver wil je die wijsheid doorvoeren? Ik kom bij allerhande schildersbedrijven. Hele grote die in een soort verbouwde garagebox blijken te huizen en veel kleinere waar je een showroom vol glas en glanzende lakken binnenstapt. Het enige dat bijna nergens ontbreekt is een vitrinekastje met een paar oude schildergereedschappen, brandertje, krabbertje…

Wat je ook wel ziet zijn bedrijven vol vergane glorie. De directeur-eigenaar heeft het twintig, dertig jaar geleden allemaal zo bedacht, en het functioneert ook allemaal nog prima, maar de stijl is gedateerd, de verf is dof geworden en met onpraktische indeling van kantoor, magazijn, ontvangstbalie wordt nog maar even gedaan, omdat het zo toch best nog wel gaat.

Je kunt de crisis wel overal de schuld van geven, maar bedrijven waar je onwillekeurig naar de discobal en coup-soleil-kapsels begint rond te kijken hebben het toch al wel heel lang laten versloffen.
Is dat erg? Je kunt het weer van twee kanten bekijken: je straalt er zuinigheid mee uit, kennelijk ben je niet in de business om jezelf, of in ieder geval je bedrijf te verrijken. Alles voor de klant, is dan de gedachte. Ik hel toch vooral naar het andere stanpunt over: als je bedrijf shabby is, hoe kan je kwaliteit op de werkplek dat onberispelijk zijn? En wat straal je uit naar een jonge schilder, die een ‘Back to the future’-gevoel zal krijgen als hij het bedrijfspand binnenstapt?

En dan, sja, u komt misschien niet zoveel bij uw concurrenten over de vloer. Maar uw opdrachtgevers doen dat wel. U mag dan misschien bij voorkeur bij de klant op kantoor afspreken ‘want lekker makkelijk voor u’, uw concurrent nodigt diezelfde klant graag uit in zijn hippe, duurzame pand met airconditioned glazen vergaderzaal alwaar een prettige koelkast, een waterkoeler en een indrukwekkende koffiemachine voor een versnapering zorgen en een digischerm uit het plafond zakt waarop de nieuwste kengetallen tevoorschijn springen. Door de ramen ziet uw opdrachtgever de personeelsleden van uw concurrent met elkaar overleggen, heren en dames in onberispelijke bedrijfskleding in- en uitlopen bij de mensen achter de laptops. Buiten rijden blinkende busjes af- en aan, op weg naar of op weg terug van weer een tevreden klant.

Het gekke is: als u nu, in deze drukke tijd, denkt van: daar gaan we in de winter eens over nadenken, dan komt het er weer niet van. Het is juist zaak om als alles in rep en roer is het overzicht te krijgen van wat er eigenlijk allemaal beter en anders zou kunnen of moeten worden georganiseerd. Grote kans, trouwens, dat u dat beter niet zelf kunt doen. De directeur die het in de jaren ’80 allemaal heeft opgezet al helemaal niet, die ziét het zelf misschien niet eens, of kan het anders lastig loslaten. Maar diezelfde directeur kan wel een adviseur inhuren, die bestaan, die de hele uitsraling en routing in het bedrijf naar de 21ste eeuw kan tillen. Het leuke van een onderhoudsbedrijf is vervolgens dat u alleen de tekeningen van die adviseur maar nodig hebt. De uitvoering kunt u zelf ook wel. In de winter.

 

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven