Blog

Op zijn twintigste startte Bill Gates, samen met zijn jeugdvriend Paul Allen het bedrijf Microsoft. Een paar maanden voor zijn 31ste verjaardag ging het bedrijf naar de beurs, waardoor Gates miljardair werd. Hoewel hij gestopt is als topman, is hij nog steeds één van de rijkste personen op aarde. Volgens velen wordt hij gezien als een succesvolle zakenman.

Succes houdt voor vrijwel iedereen iets anders in. Voor Bill Gates heeft succes alles te maken met twee factoren: een verschil maken en zorgen voor de mensen die je lief hebt (bron: reddit.com). Maar wat als je geen Bill Gates bent, maar schilder?

De eerste succesfactor volgens Bill is “maak het verschil”. Dat zou elke schilder moeten kunnen. Maar het valt mij steeds op dat schildersbedrijven dit amper doen! Wat is nu echt het verschil tussen het ene schildersbedrijf en het andere? Wat is nou echt onderscheidend? Waarin is het / jouw schildersbedrijf anders of beter? En hoe wordt dat gepresenteerd aan de (nieuwe) klant?

Is een schilder dan niet zo creatief om in de spiegel te kijken? Om het onderscheid te benoemen en uit te werken? Het gevolg: voor de klant is het echt duidelijke verschil tussen aanbieders dan alleen nog maar de prijs. En dat is dan uiteraard de basis voor een prijsdiscussie en zal de vraag om korting zeker komen!

De tweede succesfactor kan wat mij betreft ook nog veel meer benut worden door het schildersbedrijf. Zeker in de particuliere markt: klus klaar, schilder weg!

Zorg goed voor jouw klanten, het maakt niet uit in welke markt(en) een schildersbedrijf actief is. Wees dus ook actief na afloop van een klus, zorg dat je “in beeld blijft” bij de klant. Bel nog eens op, rij nog eens langs. Of geef eens een attentie weg, na het afronden van de klus. Bij diverse relatiegeschenken-leveranciers zijn leuke aardigheidjes te koop, passend binnen elk budget. Want daardoor gaat de klant jou benaderen als er weer een nieuwe schildersklus aanstaande is.

Beste schilder, heb jij het bovenstaande wel geregeld en ben je bereid dat met mij te delen? Laat maar weten, ik ben benieuwd.

Mijn mail:      olaf@clientfocusinterim.nl

Over Olaf Van Dam

Olaf van Dam is sinds 2005 zelfstandig en eigenaar van Client Focus Interim, werkt samen met zowel de fabrikant, de groothandel als met de schilder zelf. Verzorgt commerciële antwoorden op diverse vragen. Bijvoorbeeld verkooptrainingen en workshops voor betere offertes. Helpt en ondersteund de schilder bij het runnen van zijn bedrijf, vooral op verkoop- en marketingvlak. Om betere resultaten te behalen. www.clientfocusinterim.nl

Bekijk alle berichten van Olaf Van Dam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven