Blog

Toen ik vanmorgen de Volkskrant opensloeg op de beeldende kunst pagina werd ik aangenaam verrast door een artikel over Mothership. Een kunstproducent die Rotterdam wat ‘tieten’ wil geven. Rotterdam heeft met zijn stoere en mannelijke potente hoogbouw een mannelijke uitstraling stelt Mothership, strak, zakelijk en zonder franje. Zij zijn van mening en ik kan dit volledig onderschrijven, dat een vrouwelijke toets de omgeving meer belevingsgericht kan transformeren.

De Markthal.

De vrouwelijke toets is kleurrijk en contrasteert prachtig naast de introverte abstractie van de omgeving. De markthal met haar open karakter geeft een kleurrijke doorkijk met het kunstwerk van Arno Coenen aan het gewelf. Het ontwerp is kleurrijk, optimistisch en vreugdevol. Naar de markt gaan wordt op deze manier zowaar een feestje.

De smaak te pakken.

Rotterdam lijkt de smaak te pakken te hebben en loopt hiermee wel voorop op de andere steden. Naast de markthal is er ook een roze viaduct van het kunstenaarsduo Transister en een concept voor een dobberend bos van Jorge Bakker. Kleurrijke kunst die je uitnodigt tot een glimlach en je een blij gevoel geeft. Rotterdam heeft ontdekt dat kleurrijke kunst in de stad de stad letterlijk meerwaarde en eigenheid geeft. Een eigen gezicht, hetgeen de stad meer karakter geeft en een optimistische component waar mensen blij van worden en trots op zijn.  

kralingenexcelsior-008kopiedownloadkopie  

Cup-a-Soup Specials.

‘Dat zouden meer mensen moeten doen!’, de ons welbekende quote van Cup-a-Soup. Niet dat ik iedereen aan de Cup-a-Soup wil krijgen, integendeel want het smaakt een beetje chemisch, maar Rotterdam maakt hier wel een statement dat navolging verdient. Een stedenbouwkundige visie neerzet die kleur in het stadsbeeld heeft herontdekt en Rotterdam hiermee prominent op de kaart zet. Niet alleen fijn voor de burgers, maar ook voor de portemonnee van Rotterdam. Win-win is hier ook slim-slim. Het is nu al internationaal uitgeroepen tot de meest eye-popping new buildings. http://edition.cnn.com/2014/01/30/world/gallery/10-eye-popping-new-buildings-that-youll-see-in-2014/index.html

Kunst en kleur als middel.

Kunst, zoals toegepast op de schaal zoals bij de Markthal, is natuurlijk bij uitstek een middel om de stad te promoten. Kleur behoeft zich echter niet te beperken tot kunstwerken. Op stedenbouwkundig niveau kunnen we kleur ook toepassen om de logistiek in een stad te verduidelijken, wijken een eigen gezicht geven en het welbevinden van de burgers te optimaliseren. Kleur behoeft geen incident te zijn en ook niet altijd zo uitbundig zoals de Markthal of het roze viaduct. Een meer bescheiden harmonische melodie in onze omgeving is ook erg aangenaam.

Laten we het leven vieren.

Laten we samen met de crisis ook afscheid nemen van onze Calvinistische inslag, het minimalisme in beleving van onze stedenbouw, architectuur, vorm en kleur. Laten we het leven vieren en omarmen en laat onze omgeving ons hiervoor uitnodigen.

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.