Blog

Gisteren op 17 augustus noemde de Volkskrant de nieuwe campagnebus van Obama de ‘rijdende kloof;’. Dit ‘zwarte monster’ is voor Obama het verkeerde ding op de verkeerde plek. The New York Times vergeleek het met een verhikel uit Mad Max.

Wat gaat er fout?

Amerika verkeert momenteel in een crisis. Dit heeft ook alles te maken met het vertrouwen in de huidige president Obama. De veligheidsdienst heeft echter bedacht dat de president goed beveiligd moet worden en heeft daarom een gepantserde bus aangeschaft. Kosten 2,2 miljoen. Veel geld, maar op de lange termijn goedkoper dan bussen huren. Waar de veiligheidsdienst scheinbaar geen enkel benul van heeft is het aspect imago en non-verbale communicatie.

Het gevaarte, je kunt het nauwelijks anders benoemen heeft duidelijke associaties met gangsters, onbetrouwbaarheid, geheimen en onoprechtheid. De diepglanzende zwarte kleur en de geblindeerde ramen geven intuïtief en non-verbaal deze boodschap. Het is dan ook onvoorstelbaar moeilijk om dit met woorden te overtreffen. Non-verbale boodschappen zijn namelijk zeer sterk. Zij komen onbewust bij ons binnen en wij reageren hier ook onbewust op. Het imago van Obama zal hier duidelijk veel schade van ondervinden.

Vreemd

De presidentscampagnes worden in Amerika altijd begeleid door allerlei experts. Hoe moet je je gedragen? Welke houdingen moet je aannemen? Hoe bouw je een speech op. Welke kleur pak en stropdas moet je dragen, of juist geen stropdas als het een informeel bezoek betreft. Kortom aan ieder minuscuul detail wordt aandacht besteed.

En dan

Dan is er ook nog een partij die zorgt dat je veilig bent. Ja, ik neem aan dat je wel veilig zult zijn in die bus, maar net zoals journalisten van de diverse bladen ben ik er ook van overtuigd dat die zwarte bus een ernstige miskleun is.

Wat zou dan beter zijn

Alles! Nou ja alles! Mat zwart is nog erger. Maar verder is bijna alles beter dan zwart. Een witte bus: ik kom in vrede. Ietsje minder want het heeft ook iets onnozels.  Gele bus: optimisme en hoopgevend. Maar dan natuurlijk geen agressief kanariegeel.  Groene bus: aandacht voor het milieu. Rode bus: passie, maar persoonlijk zou ik dit niet kiezen. De associatie van rood met agressie, welke eveneens heel plausibel is, is in deze politiek toestand niet zo verstandig. Men zou deze associatie dus te gemakkelijk verkeerd kunnen interpreteren. Blauwe bus: betrouwbaarheid. Misschien is dit laatste wel de beste optie want vertrouwen in de toekomst heeft de Amerikaan hard nodig gezien het economische klimaat. Blauw heeft onbewust ook de associatie met gezag. Niet voor niets zijn uniformen vaak blauw.

Zo zie je maar.

Ondanks je goede bedoelingen, sterke persoonlijkheid, positieve boodschap, drive en een legertje aan adviseurs kan er toch nog iets echt goed mis gaan. Obama wil graag laten zien dat hij de verstandigste man is in Washington en de beste kandidaat voor het volgende presidentschap. Met een dergelijk vervoersmiddel wordt het wel heel erg moeilijk om deze boodschap over te brengen. Zo zie je maar hoe een enkele zwarte bus dit imago non-verbaal “vakkundig” onderuit schoffelt.

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

1 reactie op “Het ‘zwarte monster’ van Obama

  1. Lut Gielen schreef:

    Treffend geformuleerd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.